جریمه پرداخت نکردن مالیات بر ارث چقدر است؟

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
هنگامی که وراث فرد فوت شده مالیات بر ارث را دیرتر از زمان مشخص شده پرداخت کنند، جریمه‌ای تحت عنوان جریمه عدم پرداخت مالیات باید بپردازند.
جریمه عدم پرداخت مالیات بر ارث

وراث هنگامی که می‌خواهند اموال شخص فوت شده را تقسیم کنند یا آن را انتقال بدهند، موظف به پرداختن مالیات بر ارث به دولت هستند. گاهی اوقات مشاهده می‌کنیم وراث در زمان مشخص شده برای پرداخت مالیات اقدام نمی‌کنند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع جریمه عدم پرداخت مالیات بر ارث می‌پردازیم.

جریمه مالیات بر ارث با توجه به قانون اصلاح شده

در متن اصلاحات قانونی که در سال ۱۳۹۴ به تصویب رسید، درصدی تحت عنوان جریمه مالیات بر ارث در نظر گرفته نشده است.

بنابراین اگر وراث ظرف یک سال از تاریخ فوت کردن متوفی به اداره امور مالیاتی مراجعه نکنند، جریمه‌ای تحت عنوان جریمه عدم پرداخت مالیات دریافت نمی‌شود.

سوالی که ممکن است مطرح شود آن است که قانون‌گذار چه ضمانت اجرایی برای عدم پرداخت مالیات توسط وراث در نظر گرفته است؟

با توجه به متن اصلاح‌شده قانون، وراث نمی‌توانند اموال را به‌صورت رسمی، قبل از پرداخت مالیات بر ارث به سایر اشخاص منتقل کنند. نکته‌ای که در این خصوص مطرح می‌شود آن است که اگرچه قانون‌گذار، جریمه‌ای برای عدم پرداخت مالیات بر ارث در نظر نگرفته است اما اگر وراث در مهلت مقرر به اداره امور مالیاتی مراجعه نکنند، دولت میزان مالیات بر ارث را بدون کسر هزینه‌های کفن و دفن، دیون و واجبات شخص فوت‌شده، محاسبه می‌کند. اگر به موضوعاتی پیرامون ارث علاقه دارید به مطلب فروش سهم‌الارث بدون رضایت سایر ورثه مراجعه کنید.

برخلاف قانون سابق که پرداخت نکردن مالیات بر ارث جریمه داشت طبق قانون جدید جریمه‌ای در نظر گرفته نشده است. بنابراین وراث می‌توانند به اداره امور مالیاتی مراجعه کنند. دراین‌صورت می‌توانند اسناد مربوطه را به مرجع مذکور تقدیم کنند اما پرداخت مالیات را در هنگام تقسیم یا انتقال اموال به انجام برسانند.

عدم پرداخت مالیات بر ارث

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا ازدواج موقت بدون اجازه همسر اول جرم است؟ را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ در ۲:۲۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …