چرا عاشق می‌شویم؟

۵
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید چرا انسان‌ها عاشق می‌شوند؟
چرا انسان عاشق می‌شود

دکتر بابایی در مطالعات خود به این مسئله پرداخته است که در مغز انسان عاشق چه می‌گذرد و چقدر از این تغییرات فیزیکی و اتمی است؟ با ما در مجله دلتا همراه باشید تا ببینید چرا انسان عاشق می‌شود؟

حس عشق چگونه پدید می‌آید؟

ابتدا لازم است ذکر کنیم که منظور ما اینجا از عشق مهر، دوست داشتن پخته و هدایت‌شده نیست، بلکه منظور عشق در یک نگاه و اتفاقات هیجانی است که گاهی در آشنایی با یک شخص به‌خصوص رخ می‌دهد.

از نگاه زیست‌شناسی نوع انسان نیاز دارد عاشق شود، چون بچه انسان موجودی است نابالغ و زودرس که نیاز به پدر و مادر و کسی دارد که از او محافظت کند تا زنده بماند. برای این منظور کششی بین زوج اولیه (بشر بدوی) ایجاد می‌شود تا بخواهند در کنار هم باقی بمانند و این باقی ماندن به تکامل و رشد بچه آن‌ها، که امتداد ژنتیکی آن‌ها است ختم شود. به عبارت دیگر اگر ما بچه لاک‌پشت بودیم و در بدو تولد جهت بقای خود استقلال داشتیم، نیازی نبود که عاشق شویم. از این نظر عشق مسئله‌ای کاملا ژنتیکی و وابسته به تغییرات هورمونی بدن است.

اگر به این دست مطالب علاقه‌مندید، مطلب چرا بعضی‌ها هرچه می‌خورند چاق نمی‌شوند؟ را نیز مطالعه کنید.

انسان چند بار عاشق میشود

در مغز فرد عاشق چه می‌گذرد؟

هلن فیشر، انسان‌شناس تکاملی در تحقیقی عاشق شدن را به سه مرحله تقسیم کرده است. در هر یک از این مراحل در مغز ما، با توجه به ناقلان عصبی اتفاقاتی می‌افتد که باعث می‌شود ما احساس عاشقی کنیم.

مرحله اول، جذب شدن یا (Attraction) به هم

در این مرحله ما و معشوق چنان به هم جذب می‌شویم که بخش مهمی از انرژی و ساخت زمان ما نسبت به هم یا حداقل در مفهوم با هم است.

مرحله دوم، مرحله الحاق و الصاق (Attachment and bonding) به هم

در این مرحله دو نفر تمایل پیدا می‌کنند در کنار هم باشند و رابطه را شروع می‌کنند. در این مرحله زوجین، در رابطه با هم مفهوم عشق را تجربه می‌کنند.

مرحله سوم، صمیمیت و تعهد (Intimacy and commitment)

در این مرحله ما نسبت به شریک عاطفی متعهد می‌شویم.

انسان چند بار عاشق میشود

تاثیر انتقال ناخودآگاه در پدیده عشق

وقتی دو نفر همدیگر را می بینند، غیر از جنبه زیستی، چیزی در سطح ناخودآگاه آن‌ها رخ می‌دهد که به آن انتقال (Transference) می‌گویند. این انتقال می‌تواند بازنمایی جنبه‌هایی از ناخودآگاه فرد در ارتباط با افراد مهم زمان بچگی باشد. برای مثال در ارتباط با مادر، چهره او، فرم ابرو، رنگ چشم، قد، مدل مو، حالت چهره پدر و … است که بدون اینکه فرد خودش بداند، روی فرد اکنون و اینجا انتقال پیدا می‌کند.

انتقال لزوما جنبه فیزیکی و قیافه‌ای ندارد و می‌تواند انتقال شناختی باشد. برای مثال احساس آرامشی که فرد از مادرش دریافت می‌کند.

انسان چند بار عاشق میشود

کلام آخر

ممکن است با خواندن این مطلب دچار سوء تفاهم شوید و احساس کنید عشق تنها پدیده‌ای فیزیکی و علمی است. به یاد داشته باشید پدیده عشق بسیار زیبا و باارزش است، اما هر آنچه که باارزش است، در مغز ما تحت تاثر عوامل نیروالکتروکمیکال شکل می‌گیرد، یعنی عصبی، الکتریکی و شیمیایی. نگاه ما به عشق در این مطلب از این جنبه است و آنچه در این فرصت در مورد عشق گفتیم تنها از جنبه علمی و زیستی بود.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب گردشگری مطلب ثروتمندترین افراد سال ۲۰۲۲ چه کسانی هستند؟ را نیز مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ در ۶:۴۲ ب٫ظ

    خاک بر سر هر ایرانی مسولین فضای مجازی صدا و سیما نطبوعات که زندگی بچه های مردم شده عشق و عاشقی اخرش هم فساد و لاابالی و خودکشی اعتیاد و زندان

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ در ۲:۲۹ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۲:۰۲ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۰:۵۳ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ در ۷:۲۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…