برج شگفت‌انگیزی که شاهد اولین پرواز انسان بود!

۵
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
برج گالاتا یکی از نمادهای دیدنی شهر استانبول به شمار می‌آید. چراغ‌های رنگارنگ برج را می‌توان در شب از سراسر شهر مشاهده کرد.
برج گالاتای استانبول

استانبول شهر خاطره‌ها است. قدم زدن در شهر و نظاره کردن ابهت و شکوه برج گالاتا در ذهن تمامی گردشگران و علاقمندان می‌تواند به خاطره‌ای رویایی تبدیل شود. خورشید در گالاتا غروبی با عظمت دارد، می‌توان ساعت‌ها تلالو غروب خورشید را در تنگه چشم‌نواز بسفر نظاره کرد. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا شما را با برج گالاتای استانبول آشنا کنیم.

تاریخچه برج گالاتا

برج گالاتا، یکی از بلندترین و قدیمی‌ترین برج‌های استانبول است. این برج با ارتفاع ۶۳ متر چشم‌انداز وسیعی از شهر استانبول را ارائه می‌دهد. این برج در قرن ۱۴ توسط مستعمره جنوا به عنوان قسمتی از دیوار دفاعی منطقه‌ای به نام گالاتا ساخته شد. آن‌ها این برج را “Christea Turris” یا “برج مسیح” نامیدند. جنوبی‌ها در تجارت با بیزانس بودند و از برج برای نظارت بر بندر استفاده می‌کردند. پس از فتح قسطنطنیه توسط محمد دوم، از این برج برای تشخیص آتش‌سوزی در شهر استفاده می‌شد.

اگر به این دست مطالب علاقه‌مند هستید مطلب مسجدی از جنس رنگین‌کمان را هم بخوانید.

اگرچه از زمان ساخت برج گالاتا اطلاعات دقیقی در دست نیست، اما معمولا تصور می‌شود که این برج در زمان امپراتور بیزانس، ژوستینین، در حدود سال ۵۰۷ میلادی احداث شده است. بیزانسی‌ها آن را “Megalos Pyrgos” یا برج بزرگ می‌نامیدند. اما در دوره جنوا، برج شکل فعلی خود را به دست آورد و برای امور اقتصادی و تجاری در دریای مدیترانه و سیاه از آن استفاده شد.

برج ترکیه استانبول

افسانه پرواز مشهور احمد چلبی بر فراز برج

داستان‌های جالبی در مورد برج گالاتا وجود دارد. یکی از مشهورترین داستان‌ها حول هواپیمای افسانه‌ای عثمانی هزارفن احمد چلبی می‌چرخد. طبق روایتی که اولیا چلبی، کاوشگری که مشاهدات خود را در یک سفرنامه معروف ثبت کرده است، نوشته است؛ هزارفن چلبی از بالای برج با بال‌های چسبیده به بازوها از بالای برج گالاتا به میدان Doğancılar پرواز کرد. به دلیل این اتفاق خارق‌العاده، ظاهرا سلطان مراد خان به این مرد مشکوک شد و او را به الجزایر تبعید کرد. البته این داستان منبع موثقی ندارد. همچنین در بین عموم مردم بومی استانبول باوری وجود دارد که دختر و پسری که باهم به بالای برج بروند، با یکدیگر ازدواج خواهند کرد.

دیدنی‌های اطراف برج گالاتا

برج گالاتا در محله‌ای قدیمی قرار گرفته است. محله بی اغلو مانند این برج دوران‌های تاریخی بسیاری را از سر گذرانده است. طبیعتا در اطراف این محله بناهای تاریخی بسیاری دیده می‌شود. همانطور که در بالا گفته شد میدان تکسیم در نزدیکی برج گالاتا قرار دارد ولی بناهایی مانند مسجد آبی، تنگه بسفر، مجسد ایاصوفیه، مرمره، کلیسای سنت آنتوان، موزه پرا، خانه گالاتا مولوی و کلیسای یادبود کریمه در اطراف آن قرار گرفته است. به‌عبارتی گردشگران می‌توانند در کمترین زمان ممکن به مهم‌ترین مراکز دیدنی استانبول دست پیدا کنند.

برج های معروف استانبول

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب گردشگری سری هم به با این پله‌ها به بهشت بروید بزنید.

۵ دیدگاه

  1. شری

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۳:۰۲ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ در ۹:۱۴ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ در ۹:۲۱ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۰:۲۵ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ در ۹:۳۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…