آیا مرد می‌تواند زن را به اجبار طلاق دهد؟

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
از سوالات پر تکراری که پرسیده می‌شود آن است که طلاق از طرف مرد چگونه است؟ همچنین اگر زن طلاق نخواهد تکلیف چیست؟
طلاق دادن به اجبار زن

بر اساس ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی که مرد می‌تواند هر وقت بخواهد زن خود را طلاق بدهد. بنابراین حق طلاق با مرد است و صحت آن احتیاج به موافقت زن ندارد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع طلاق دادن به اجبار زن می‌پردازیم.

طلاق از طرف مرد

در مورد این موضوع باید به نکته این توجه کرد که در قوانین ایران حق طلاق با مرد است. وی می‌تواند با مراجعه به دادگاه خانواده، درخواست طلاق همسرش را کند. در این شرایط رضایت داشتن زن، شرط صدور حکم طلاق نیست. یعنی اگر زن طلاق نخواهد ولی مرد اصرار به آن داشته باشد در نهایت دادگاه ناگزیر به صدور حکم طلاق است.

اما از مواردی که باید به آن توجه شود حقوقی مالی زن که بر گردن شوهر قرار دارد، است. دادگاه رسیدگی کننده به طلاق مکلف است هنگام صدور رای طلاق نسبت به آن تعیین و تکلیف کند. مواردی مثل شرط تنصیف اموال (نصف شدن اموال)، مهریه، اجرت‌المثل، حضانت، نفقه و نحله.

 آیا اعتراض زن در رای طلاق موثر است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت، چون اصل طلاق در اختیار مرد است رای صادر می‌گردد. اما مسائل مالی و غیرمالی در ارتباط با زوجیت ممکن است در دادگاه‌های بالاتر مانند تجدیدنظر نقض شود.

در رابطه با این موضوع باید گفت اگر زن راضی به طلاق نباشد باعث طولانی شدن پروسه طلاق می‌شود. شاید روند طلاق حتی از یک سال نیز بیشتر طول بکشد.

طلاق از طرف مرد

درخواست حقوق مالی زن در دادخواست طلاق یکی از موارد طولانی شدن روند طلاق است. به عنوان مثال اگر زن ضمن دادخواست طلاق مرد در جلسه دادرسی شخصا یا توسط وکیل، مطالبه اجرت‌المثل ایام زناشویی را کند پرونده از سوی دادگاه جهت کارشناسی، وقت نظارت برای آن تعیین می‌‌شود چه‌بسا که پس از کارشناسی، یکی از طرفین به مبلغ تعیین شده توسط کارشناس معترض باشد، که موضوع به هیات کارشناسان ارجاع داده می‌شود.

بنابراین باید گفت که اصلا طلاق برای مرد کاری آسان و بدون دردسر است اما پرداخت حقوق مالی زن که به دلیل ازدواج به وی می‌رسد گاهی پروسه طلاق را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

پس اگر زن راضی به طلاق نباشد و مرد دادخواست طلاق بدهد، اعتراض زن موجب طولانی شدن روند دادرسی می‌شود. ضمنا مطالبه مهریه، اجرت‌المثل، تنصیف دارایی، (در فرض استحقاق زن) از موجبات طولانی‌تر شدن پرونده یا اجرا نشدن حکم طلاق خواهد بود. برای اطلاع از تقسیم اموال بعد از طلاق به مطلب تقسیم اموال بعد از طلاق به چه نحوی است؟ مراجعه کنید.

طلاق دادن زن

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب بدون دانستن این نکات هرگز ازدواج نکنید  را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ در ۱:۵۴ ب٫ظ

  2. وکیل طلاق از طرف مرد

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۰:۵۰ ق٫ظ

    در یک جمله اگر بخواهیم این نوشته مفصل و دقیق را خلاصه کنیم باید بگوییم اگر تمامی حقوق مالی او را بپردازد؛ بله!

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۱:۱۵ ق٫ظ

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ در ۹:۳۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …