فروش سهم‌الارث بدون رضایت سایر ورثه

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بعد از دریافت اسنادی همچون گواهی حصر ورثه یا حتی انجام اقداماتی مانند تقسیم ارث، امکان دارد ورثه اقدام به فروش سهم خود کنند.
فروش ارث بدون رضایت ورثه

با توجه به وضعیت امروز خانواده‌ها و نیاز به سرمایه برای تامین معاش، معمولا مشاهده می‌کنیم که ورثه، سهم‌الارث خود را به سایر اشخاص، انتقال می‌دهند. اما گاهی امکان دارد این فروش بدون رضایت سایر ورثه باشد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع فروش ارث بدون رضایت ورثه می‌پردازیم.

فروش سهم الارث بدون اجازه سایر وراث

دو حالت متفاوت وجود دارد:

  • اولین مورد زمانی‌ است که وارث قبل از تقسیم اموال، برای فروش سهم خود که با سایر ورثه مشاع است، اقدام می‌کند.
  • دومین مورد نیز زمانی‌ است که سهم هر یک از ورثه را به آن‌ها تقدیم کرده‌اند سپس یکی از آن‌ها، قصد دارد سهم‌الارث خود را به شخص دیگری انتقال دهد.

باید گفت در هیچ یک از موارد ذکر شده لازم نیست که فرد از سایر ورثه اجازه کسب کند. در حقیقت هر یک از ورثه می‌توانند سهم‌الارث خود را به‌صورت مستقل به سایر اشخاص انتقال دهند.

در شرایطی فرد باید از سایر ورثه اقدام به گرفتن اجازه کند که تصمیم داشته باشد سهم‌الارث سایر ورثه را بفروشد. برای مثال اگر یکی از ورثه اقدام به فروش سهم سایر وراث کند، این کار به معنای فروش مال غیر است و موجب اعتراض سایر ورثه می‌شود.

 فروش سهم‌الارث قبل از تقسیم ترکه

تقسیم ماترک (اموال برجای مانده از متوفی) زمانی انجام می‌شود که هر یک از ورثه، قصد دارند برای دریافت سهم قانونی خود اقدام کنند.

بعد از انجام این اقدام، مالکیت ورثه از حالت مشاع که با سایر ورثه دارند به حالت مفروز (جداگانه) تغییر می‌کند. در این حالت انتقال سهم‌الارث نیز به آسانی انجام می‌شود.

حال در فرض فروش سهم‌الارث بعد از انحصار وراثت، هر یک از ورثه می‌توانند برای انتقال سهم‌ خود (که حالت مشاع با سایر وراث دارد)، اقدام کنند. با انجام این اقدام، شخص دریافت‌کننده سهم به عنوان شریک جدید معرفی می‌شود و حقوق همان وارث انتقال‌دهنده را نیز خواهد داشت. اگر به موضوعاتی پیرامون ارث علاقه دارید به مطلب ارث فرزند فوت شده چگونه تقسیم می‌شود؟ مراجعه کنید.

فروش ارث

فروش سهم‌الارث بدون انحصار وراثت

آیا ورثه می‌توانند فروش سهم‌الارث قبل از انحصار وراثت را به انجام رسانند؟

در گواهی انحصار وراثت، مشخصات هر یک از وراث و سهم قانونی آن‌ها بیان می‌شود. بنابراین تا قبل از دریافت این گواهی، وراث فرد متوفی به درستی مشخص نیستند. همچنین تا زمانی‌که گواهی انحصار وراثت دریافت نشود اقداماتی مانند هزینه کفن و دفن، پرداخت بدهی و حقوق متوفی و مالیات بر ارث امکان‌پذیر نیست. بنابراین این نکته مهم است که قبل از دریافت گواهی انحصار وراثت افراد نمی‌توانند سهم‌الارث خود را به فروش برسانند.

فروش سهم الارث دون رضایت

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب مستمری فرد فوت شده چگونه تقسیم می‌شود؟  را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۴:۵۷ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۱:۰۱ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ در ۲:۰۷ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۰:۴۰ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …