میراث جهانی یونسکو در ایران کدام‌اند؟

۶
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید ایران با داشتن ۲۶ اثر در فهرست میراث جهانی یونسکو، رتبه دهم را از نظر آثار جهانی ثبت شده بین کشورهای دنیا دارد.
پنج میراث جهانی شاخص یونسکو در ایران

میراث جهانی یونسکو به آثاری گفته می‌شود که تحت نظارت قانونی کمیته‌ یونسکو قرار دارند. این آثار به دلیل اهمیت فرهنگی، تاریخی، طبیعی، علمی یا هر نوع مشخصه بارز دیگری از سایر مکان‌ها متمایز شده‌اند. برای آشنایی با پنج میراث جهانی شاخص یونسکو در ایران مطلب ما را در مجله دلتا دنبال کنید.

تخت جمشید در استان فارس

تخت جمشید را می توان شاخص‌ترین اثر تاریخی و جاذبه ایران دانست که برای بسیاری از مردم در سراسر جهان نامی آشنا دارد. این اثر در واقع یک شهر باستانی و مجموعه‌ای از کاخ‌ها بوده که توسط داریوش هخامنشی بنا نهاده شده است و به‌عنوان پایتخت آیینی ایران مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

میدان نقش جهان در اصفهان

میدان نقش جهان یکی از آثار دوره صفویه است که مجموعه‌ای از بناها را در خود جای داده است و به‌عنوان قلب اصفهان از آن یاد می‌شود. مسجد شیخ لطف‌الله، مسجد امام، سردرقیصریه، بازار اصفهان و کاخ عالی‌قاپو آثاری هستند که در این میدان و اطرافش شکل گرفته‌اند و بازدیدکنندگان زیادی را از داخل و خارج از کشور به سوی خود می‌کشانند.

اگر به این دست مطالب علاقه‌مند هستید مطلب مدرن‌ترین شهرهای جهان کدام‌اند؟ را هم بخوانید.

آثار یونسکو ایران

چغازنبیل واقع در استان خوزستان

نیایشگاه چغازنبیل که با نام زیگورات چغازنبیل نیز شناخته می‌شود، بنایی باستانی در حوالی شهر شوش است که قدمتش به دوران عیلامی‌ها بازمی‌گردد. این بنا تنها اثر به‌جامانده از یک محوطه باستانی است که به‌عنوان محلی برای عبادت خدایان بوده و در ستایش خدای نگهبان شوش یعنی اینشوشیناک ساخته شده است.

تخت سلیمان در استان آذربایجان غربی

تخت سلیمان مجموعه‌ای از یک دریاچه چشمه در مرکز و بناهایی در اطراف آن است که به‌خاطر داستان‌ها، افسانه‌ها و رمز و رازهایش شهرت دارد. وجود گنجینه‌ کورش هخامنشی، انگشتر سلیمان نبی و … در دریاچه تخت سلیمان بخشی از رمز و رازهای این مجموعه هستند. بد نیست بدانید از تخت سلیمان به عنوان بزرگترین مرکز مذهبی و اجتماعی قبل از اسلام در ایران یاد می‌شود و اهمیت زیادی از نظر تحقیقات باستان‌شناسی دارد.

ارگ بم واقع در استان کرمان

ارگ بم مجموعه‌ای عظیم بود که تا پیش از زلزله بم، به‌عنوان بزرگترین سازه خشتی جهان شناخته می‌شد. ارگی با بیش از ۱۸۰۰۰۰ مترمربع وسعت که شهر بزرگ و همه‌چیز تمام با دو بخش حکومتی و رعیت‌نشین بود. این شهر در مسیر جاده ابریشم قرار داشت و از سده ۵ پیش از میلاد تا سال ۱۸۵۰ میلادی از آن استفاده می‌شد. سکونت طولانی انسان در این ارگ باعث شده تا آثار زیادی از آن کشف شود و حقایق تاریخی بسیاری از آن‌ها به دست آید.

آثار یونسکو ایران

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب گردشگری سری هم به علاقه‌مندان به دنیای خودرو حتما از این جاذبه گردشگری دیدن کنند! بزنید.

 

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۰۸ ق٫ظ

  2. علی آبادی

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۰:۲۲ ق٫ظ

    خیلی خوب

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۲:۳۷ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۰:۲۸ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ در ۲:۰۸ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ در ۴:۱۶ ب٫ظ

      ممنون از لطف و همراهی شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…