بدون دانستن این نکات هرگز ازدواج نکنید

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ازدواج در فرهنگ ایران اهمیت بالایی دارد. همچنین این امر مهم دارای یک‌سری احکام و آداب و رسومی است که قانون نیز به این موارد اشاره کرده است و دانستن آن‌ها بسیار مهم و برای هر فردی لازم است.
نکات و اصطلاحات حقوقی ازدواج

در زندگی مشترک، به همان میزان که انجام وظایف اخلاقی، حائز اهمیت است، انجام وظایف حقوقی نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده و بی‌توجهی به این موارد می‌تواند، آسیب جدی به زندگی طرفین وارد کند. بی‌اطلاعی افراد از قوانین، یکی از دلایل اصلی افزایش پرونده‌های قضایی محسوب می‌شود. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع نکات و اصطلاحات حقوقی ازدواج می‌پردازیم.

دانستنی‌های حقوقی قبل از ازدواج

اذن پدر

اجازه پدر در ازدواج دختر باکره، یکی از پیش‌نیازهای ازدواج است. اگر دختر به هر دلیلی، بکارت نداشته باشد، نیاز به اجازه پدر ندارد. به موجب ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی «هرگاه پدر یا جد پدری بدون دلیل موجه، از دادن اجازه مضایقه کند، اجازه او ساقط و در این صورت، دختر می‌تواند با معرفی کامل مردی که می‌خواهد با او ازدواج نماید و شرایط نکاح و مهریه که بین آن‌ها قرار داده شده، پس از اخذ اجازه از دادگاه مدنی خاص به دفتر ازدواج مراجعه کند و نسبت به ثبت ازدواج، اقدام نماید.»

وعده ازدواج

وعده ازدواج یا همان نامزدی، هیچ‌‌یک از طرفین را مجبور و متعهد به ازدواج نمی‌کند. بنابراین، درصورتی‌که بین زن و مرد وجه التزامی (الزامی)، تعیین شود که مرد، زن را به عقد خود درآورد، در صورت امتناع مرد، زن نمی‌تواند وجه را مطالبه نماید. همچنین، درصورتی‌که بین زن و مرد، رابطه نامشروع اتفاق بیفتد زن نمی‌تواند به این دلیل، مرد را ملزم به ازدواج نماید، حتی اگر منجر به از بین رفتن بکارت شده باشد.

هدایای دوران نامزدی

در صورت به هم خوردن نامزدی، طرفین می‌توانند عین هدایای مصرف نشدنی دوران نامزدی (مانند طلا، پارچه و غیره) یا قیمت آن را پس بگیرند. مگر اینکه بدون تقصیر دارنده، هدیه از بین رفته باشد. در مورد هدایای مصرف شدنی دوران نامزدی (مانند عطر و خوراکی ها) درصورتی‌که اصل آن موجود نباشد، حق مطالبه وجود ندارد.

اصطلاحات حقوقی ازدواج

جهیزیه

از دیگر نکات قانونی که پیش از عقد باید بدانیم، مسئله جهیزیه است. با این توضیح که تهیه تمام مخارج زندگی مشترک، بر عهده مرد است. اما در بیشتر مناطق و فرهنگ‌های ایران، جهیزیه، توسط زن تهیه می‌شود. در این شرایط، جهیزیه از اموال زن محسوب می‌شود و می‌تواند هر زمان که بخواهد، درخواست استرداد آن را نماید. درخواست استرداد جهیزیه، با ارائه لیست جهیزیه و در صورت نداشتن لیست با شهادت شهود، انجام می‌شود.

فریب در ازدواج

فریب طرف مقابل، با بیان داشتن شغل، تحصیلات یا بکارت یا هر ویژگی مثبتی است که طرف مقابل را ترغیب، به عقد نکاح می‌کند. همچنین وجود برخی از ویژگی‌ها، مانند مجرد بودن آقا یا بکارت دختر از ویژگی‌های عرفی است که هنگام خواستگاری، اصل بر وجود آن‌ها است و بیان نکردن آن‌ها نیز از مصادیق فریب محسوب می‌شود.

نکات حقوقی ازدواج

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب تقسیم اموال بعد از طلاق به چه نحوی است؟ را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۲:۰۹ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۱ در ۲:۰۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …