دلایل کوچک شدن مغز چیست؟

۹
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آتروفی یا کوچک شدن مغز به از دست رفتن پیش‌رونده سلول‌های مغزی در طول زمان گفته می‌شود.
دلایل کوچک شدن مغز

قسمت‌هایی از بدن یا صورت ما وجود دارد که می‌خواهیم اندازه آن‌ها را کاهش دهیم، اما مطمئنا مغز یکی از آن‌ها نیست. با مجله دلتا همراه باشید تا دلایل کوچک شدن مغز را بررسی کنیم.

دلایل کوچک شدن مغز چیست؟

قهوه اضافی

خوردن دو یا سه فنجان قهوه در روز ضرری ندارد. اما برخی از این نوشیدنی جدا نمی‌شوند و چندین بار در روز لیوان‌های بزرگی از آن را می‌نوشند. دانشمندان استرالیایی تایید کرده‌اند افرادی که بیش از ۶ فنجان قهوه در روز می‌نوشند، ۵۳ درصد بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل و در نتیجه کاهش حجم مغز هستند.

دلایل کوچک شدن مغز را بشناسید

عدم فعالیت بدنی

این شاهد دیگری بر فواید ورزش برای سلامتی است. اگر زندگی شما فاقد فعالیت بدنی متوسط ​​مانند پیاده‌روی یا شنا است، خطر کاهش حجم مغز بیشتر است.

استرس شدید

طبق نتایج مطالعات، افراد به دلیل استرس مداوم دچار اختلال حافظه می‌شوند. سطوح بالای هورمون استرس کورتیزول بر عملکرد و اندازه مغز تاثیر منفی می‌گذارد.

کاهش شنوایی

نتایج تحقیقات نشان داد افرادی که کم‌شنوایی دارند، سریع‌تر دچار انقباض مغزی می‌شوند. اگر درمان انجام شود و این افراد از سمعک استفاده کنند، پدیده‌ای مانند خشک شدن سریع مغز مشاهده نمی‌شود، اما در غیاب محرک‌های صوتی، افراد کم‌شنوا مغزشان را کمتر تربیت می‌کنند و از استرس مداوم رنج می‌برند و این منجر به وخامت آن‌ها می‌شود.

دلایل کوچک شدن مغز کم شنوایی

انواع خوراکی‌های مفید برای مغز

نان‌های سبوس‌دار

غلات کامل مانند گندم، جو و ارزن کربوهیدرات سالم هستند که به خاطر هضم ساده و تبدیل آن به گلوکز جزو خوراکی‌های مفید برای مغز محسوب می‌شوند. سوخت اصلی مغز از گلوکز تامین می‌شود. غلات کامل سرشار از ویتامین B، سلنیوم و فیبر محلول هستند که فیبر محلول می‌تواند سطح کلسترول خون را تنظیم کرده و باعث جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی، آسیب‌های مغزی و سکته‌ مغزی می‌شود.

ماهی چرب

ماهی‌های چرب مانند قزل‌آلا، تن، شاه‌ماهی و ساردین سرشار از اسیدهای چرب ضروری هستند. شاید مهم‌ترین آن‌ها که به‌عنوان خوراکی‌های مفید برای مغز شناخته‌شده اسید چرب امگا ۳ باشد که برای عملکرد مغز و سیستم عصبی ضروری است. به‌علاوه اسید چرب امگا ۳ نقشی حیاتی در رفتار و شناخت دارد و کمبود آن با افسردگی، اختلال در تمرکز و خواندن همراه است.

ماهی های چرب مفید

توت‌های غنی از آنتی‌اکسیدان

یکی از خوراکی‌های مفید برای مغز بلوبری‌ها هستند که سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده و رگ‌های خونی و مغز را از اکسیداتیو ایجادشده توسط رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. یکی از آنتی‌اکسیدان‌ها ویتامین E است که با مشکلات شناختی مربوط به بالا رفتن سن مبارزه می‌کند.

آجیل‌ها و دانه‌ها

بسیاری از خشکبار منبع مناسبی از پروتئین، مواد معدنی، ویتامین E، اسید چرب امگا ۶ و مقداری آمینو اسید ضروری هستند. همچنین به دلیل اینکه منابع خوبی از ویتامین B و فولیک اسید هستند از خوراکی‌های مفید برای مغز محسوب می‌شوند. فولیک اسید برای حفظ حافظه و تمرکز برای مغز ضروری است. ویتامین B-12 با عملکرد بهتر مغز در ارتباط است و کمبود آن باعث بیماری‌هایی مانند آلزایمر می‌شود. نمونه‌هایی از آجیل‌های سالم و دانه‌ها شامل گردو، بادام، فندق، دانه‌های آفتابگردان و دانه کتان می‌شود.

دلایل کوچک شدن مغز چیست

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می‌کنیم مطلب تخمه آفتابگردان، معجزه سلامتی را بخوانید.

۹ دیدگاه

  1. مونا

    ۱ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۱۷ ب٫ظ

    مطالب عالی مفید و کاربردی

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۷:۳۳ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ در ۵:۵۶ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۲:۴۷ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۲:۳۸ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۱ در ۰:۳۰ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۲:۵۷ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ در ۶:۵۴ ق٫ظ

  9. ناشناس

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ در ۴:۱۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…