خورشت ساک، یک غذای شمالی ویژه

۴
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یک ترکیب عالی و آرامش‌بخش از گوشت، نخود و سبزی اسفناج در این غذا وجود دارد که با آب نارنج مخلوط می‌شود و خورشتی بی‌نظیر به وجود می‌آورد.
طرز تهیه خورشت ساک

اگر در استان‌‌‌های شمالی متولد نشده باشید، شاید اسم خورشت ساک به گوش شما نخورده باشد. گرگان یکی از شهرهایی است که این خورشت در آن زیاد تهیه می‌شود و طرفداران زیادی دارد. این خورشت در مراسم مختلف تهیه می‌شود و یک غذای مجلسی به‌شمار می‌رود. با مجله دلتا همراه باشید تا طرز تهیه خورشت ساک را یاد بگیرید.

مواد لازم برای طرز تهیه خورشت ساک

  • گوشت ۴۰۰ گرم
  • نخود ۲۵۰ گرم
  • پیاز متوسط ۱ عدد
  • اسفناج ۷۰۰ گرم
  • آب نارنج ۱/۲ پیمانه
  • روغن به میزان لازم
  • زردچوبه ۱ قاشق چای‌خوری
  • آرد ۴ قاشق چای‌خوری
  • سیر ۴ حبه
  • نمک و فلفل به میزان لازم
  • آب ۶ پیمانه

 خورشت ساک گرگانی

طرز تهیه خورشت ساک

مرحله اول

اولین مرحله برای تهیه خورشت ساک این است که نخودها را از شب قبل بخیسانید. بهتر است در این مدت چندین دفعه آب نخود را عوض کنید تا نفخ آن کاملا از بین برود.

مرحله دوم

حالا نخودها را با آب روی حرارت بگذارید تا بجوشند. همین که نخودها کمی نرم شوند، کافی است. آن‌‌‌ها را از روی حرارت بردارید و بعد پوست آن‌ها را بگیرید.

مرحله سوم

یک قابلمه بردارید و آن را روی حرارت متوسط قرار دهید. مقداری روغن در قابلمه بریزید و صبر کنید تا داغ شود. سپس پیازهای نگینی خردشده را در قابلمه بریزید تا طلایی شوند.

مرحله چهارم

گوشت خورشتی را به پیازها اضافه کنید و با هم تفت دهید. کمی زردچوبه، فلفل و در صورت تمایل دارچین بریزید و خوب هم بزنید. حالا نخودها را به قابلمه اضافه کنید و روی آن‌‌‌ها ۵ یا ۶ پیمانه آب بریزید. حرارت اجاق را روی درجه زیاد تنظیم کرده و صبر کنید تا به جوش بیاید.

 خورشت ساک

مرحله پنجم

وقتی آب خورشت ساک به جوش آمد، حرارت را کم کنید و در قابلمه را بگذارید تا گوشت آرام آرام بپزد. بعد از گذشت حدودا دو ساعت و نیم، وقتی گوشت خورشت پخت، اسفناج‌‌‌هایی را که قبلا خرد کرده‌اید، به آن اضافه کنید.

آرد را با نصف پیمانه آب سرد مخلوط کرده و در قابلمه بریزید. این کار لعاب و غلظت خورشت را بیشتر می‌کند.حالا نمک را به خورشت اضافه کنید و صبر کنید تا ۲۰ الی ۳۰ دقیقه دیگر به‌طور کامل بپزد.

مرحله ششم

در یک ماهیتابه دیگر، مقداری روغن بریزید و سیر خردشده را با زردچوبه تفت دهید. در صورت تمایل می‌توانید نعنا هم تفت دهید و نعنا داغ آماده کنید.

حالا به خورشت ساک مقداری آب نارنج اضافه کنید. طعم غذا را بچشید و میزان نمک و ترشی آن را مطابق با ذائقه خودتان تنظیم کنید.

مرحله آخر از طرز تهیه خورشت ساک

در این مرحله می‌توانید سیر داغ و نعنا داغ را داخل خورشت بریزید یا فقط هنگام سرو روی آن قرار داده و تزیین کنید. سپس خورشت را در ظرف سرو بکشید و به همراه پلو یا زرشک پلو نوش جان کنید.

برای دیدن دستورهای آشپزی بیشتر مطلب کباب ترش، مزه بی‌نظیر یک کباب ایرانی را بخوانید.

تهیه خورشت ساک

پیشنهاد مطالعه: اگر به غذاهای شمالی علاقه دارید، لذت خوردن این غذا را از دست ندهید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ در ۶:۴۲ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۲:۵۹ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۱:۵۲ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ در ۳:۴۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

طرز تهیه لیمو عمانی خانگی + ویدئو

درست کردن بعضی از چاشنی‌ها مانند رب گوجه فرنگی یا لیمو عمانی در خانه می‌تواند برای ما بسیا…