آیا می‌دانید علت کابوس‌های نیمه شب چیست؟

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
کابوس‌های شبانه گاهی اوقات فقط یک خواب بد است. این کابوس‌ها در واقع تصاویر مستقل و متناقض همراه با واکنش عاطفی اندک از طرف بیننده خواب است.
کابوس های شبانه

کابوس های شبانه می‌توانند منجر به ایجاد احساس ترس، وحشت و اضطراب در فرد شوند. بیدار شدن فرد و داشتن یک واکنش حسی آزاردهنده از جمله بی‌خوابی، مشکلات چرخه خواب (اختلال خواب) یا حتی پریشانی در طول روز نیز از جمله دیگر اختلالاتی است که ممکن است در اثر کابوس دیدن در فرد ایجاد شود. با مجله دلتا همراه باشید.

خواب دیدن امری طبیعی است

خواب دیدن امری طبیعی است. به‌طور میانگین، مردم بیش از دو ساعت از شب را خواب می‌بینند. اما کابوس معمولا در ساعات ثانویه خواب REM یا خواب با حرکات سریع چشم اتفاق می‌افتد.

تکرار تهدیدها

برخی از محققان رویاهای منفی را “تکرار تهدیدها” می‌نامند. منظور از این اصطلاح آن است که بیشتر افراد تهدیدهای احتمالی را که در زندگی واقعی با آن‌ها روبرو می‌شوند را در کابوس های شبانه در ذهن خود تکرار می‌کنند. به همین دلیل است که اغلب افراد هنگامی که از کابوس های شبانه بیدار می‌شوند تصاویر و محتوای خواب خود را به‌خوبی به یاد می‌آورند.

کابوس های شبانه

کابوس های شبانه

گروهی دیگر از محققان و کارشناسان معتقدند که مردم حین خواب حوادث ناراحت کننده‌ای که در طول روز برای آن‌ها اتفاق افتاده است را در ذهن خود کاوش می‌کنند. از این‌رو بیشتر کابوس های شبانه مربوط به استرس است.

اختلال کابوس

با این حال، اگر کابوس‌ها آنقدر تکرار شوند که در عملکرد فرد اختلال ایجاد کنند، فرد ممکن است دچار اختلال کابوس باشد. این اختلال در بین دختران بیشتر از پسران رایج است که وقوع آن معمولا قبل از ۱۰ سالگی شروع می‌شود.

کودکان و نوجوانان بیشتر در معرض ابتلا به کابوس های شبانه هستند و شیوع آن در بزرگسالان به مراتب کمتر است. حدود نیمی از افراد بالغ، کابوس های شبانه را در طول زندگی خود تجربه می‌کنند.

علت کابوس های شبانه

بدن طی خواب

بدن طی خواب، مراحل مختلفی را از خواب سبک تا خواب عمیق REM را طی می‌کند. خواب REM از طریق سیگنال‌های pons مغز، که در پایه مغز قرار دارد اتفاق می‌افتد. pons مغز در واقع جایی است که سیگنال‌هایی برای خواب REM و سیگنال‌های قطع ارتباطات نخاعی از آن منشا می‌گیرد.

به همین دلیل بدن هنگام خواب عمیق حرکت نمی‌کند. اما اگر Pons این سیگنال‌ها را خاموش نکند، فرد ممکن است رویای خود را از نظر جسمی نیز عملی کند. به‌عنوان مثال اگر فرد در کابوس در حال دویدن باشد، ممکن است واقعا شروع به دویدن کند.

 کابوس های ترسناک شبانه

پیشنهاد مطالعه: مطلب رابطه بین تومور مغزی و استفاده از تلفن همراه را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۱:۱۶ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ در ۷:۰۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…