چگونه می‌توان مهریه را بعد از عقد تغییر داد؟

۱۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مهریه از جمله مهم‌ترین توافقات زوجین است که گاهی امکان دارد میزان آن را دختر تعیین کند و گاهی امکان دارد دختر و پسر سر یک مال مشخص و معین به توافق برسند.
تغییر مهریه بعد از ازدواج

در برخی شرایط ممکن است زوجین بعد از عقد متوجه شوند که میزان مهریه بسیار ناچیز یا بسیار بالاتر از توان مرد است. حال سوال اینجاست که می‌شود مهریه تعیین شده را بعد از ازدواج، کم یا زیاد کرد؟ در این مطلب از مجله دلتا به موضوع تغییر مهریه بعد از ازدواج می‌پردازیم.

تغییر مهریه بعد از ازدواج

افزایش مهریه

باتوجه به صدور رأی صریح هیئت عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر اینکه نمی‌توان مهریه را بعد از ازدواج افزایش داد، این سوال برای شما مطرح می‌شود که برای افزایش مهریه باید چه کار کنیم؟

افزایش مهریه در سند ازدواج، با اقرارنامه رسمی پذیرفته نمی‌شود. بنابراین اگر زوجین خواهان افزایش مهریه بعد از عقد نکاح هستند باید از طرق دیگر مانند صدور چک و سفته، صلح کردن اموال، فروختن مال به فرد و غیره اقدام به افزایش مهریه کنند. در رویه فعلی منعی برای این کار وجود ندارد.

پس منعی برای افزایش ندارد ولی این مال جدید افزایش یافته دیگر ماهیت مهریه ندارد و مهریه همان است که حین عقد مشخص شده است. یعنی زوجین می‌توانند توافقات جدیدی بین خودشان ایجاد کنند و این توافقات را افزایش مهریه در نظر بگیرند. اما قرارداد جدید احکام مخصوص به خود را دارد و تابع قوانین مهریه نیست.

تغییر مهریه

 کاهش مهریه

با توجه به رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری که بر مبنای نظریه شورای نگهبان صادر شده است، مهریه شرعی همان است که در سند ازدواج نوشته شده است. بنابراین کاهش مهریه نیز منع قانونی دارد.

البته منظور از این کاهش، کاهش میزان مهریه در خود سند ازدواج است. اما زن می‌تواند برای کاهش مهریه خود به دفتر اسناد رسمی مراجعه کند و مهریه را به همسرش ببخشد. اگر زن چنین کاری انجام دهد در آینده نمی‌تواند مهریه خود را دریافت کند.

در کاهش یا کلا بخشش مهریه آگاه باشید که اگر به موجب سند رسمی، زن تمام مهریه یا بخشی از آن را ببخشد، دیگر نمی‌تواند برای همان قسمت بخشیده شده از طریق مراجع قضایی یا اجرای ثبت اقدام به مطالبه مهریه کند. عملا مهریه تعیین شده در سند ازدواج نیز آثار مالی خود را به موجب سند بعدی کاهش یافته از دست می‌دهد.

تغییر دادن مهریه

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب در این شرایط، بعد از طلاق هم می‌توان ارث برد را مطالعه کنید.

۱۱ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۱:۵۶ ق٫ظ

    خیلی خسته نباشید

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۴:۳۸ ب٫ظ

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۰:۲۷ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۲:۲۴ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ در ۴:۵۴ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ در ۰:۴۹ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ در ۴:۳۶ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ در ۴:۲۹ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ در ۳:۴۵ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ در ۲:۲۸ ب٫ظ

  10. ناشناس

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۱:۰۲ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …