میزان سهم‌الارث زن و شوهر از یک‌دیگر

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از آثار ازدواج دائم ارث بردن زوجین بعد از فوت یکی از طرفین است. که میزان و نحوه ارث بردن هر کدام با جزئیات در قرآن و قانون مدنی ذکر شده است.
سهم‌ الارث زن و شوهر

میزان و نحوه ارث بردن زن و شوهر با یک‌دیگر تفاوت‌هایی دارد. یکی از موارد مهمی که در میزان ارث بردن زن و شوهر تاثیر دارد وجود یا عدم وجود فرزنداناست. همچنین اگر مرد دارای همسران متعدد باشد در میزان ارث زنان تغیراتی ایجاد می‌شود. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع سهم‌ الارث زن و شوهر می‌پردازیم.

میزان سهم‌الارث زن و شوهر

  • چنانچه زن فوت کند و فرزند یا فرزندانی نداشته باشد، نصف امول زن به شوهر می‌رسد. اگر زن وارث دیگری مانند پدر و مادر نداشته باشد نیز بقیه اموال زن برای شوهر خواهد بود. ولی اگر زن فوت کند و دارای فرزند یا نوه باشد (زیرا نوه نیز در صورت نبود اولیاء خود جانشین آن‌ها محسوب می‌شود و مانند آن‌ها ارث می‌برد.) شوهر یک چهارم اموال زن را به ارث می‌برد.
  • درصورتی‌که شوهر فوت کند و فرزند نداشته باشد زن یک چهارم اموال شوهر را به ارث می‌برد. لازم به ذکر است اگر مرد علاوه بر زن وارث دیگری مانند پدر و مادر نداشته باشد مابقی ارث به زن نمی‌رسد. همچنین اگر شوهر دارای فرزند یا نوه باشد زن یک هشتم اموال شوهر را به ارث می‌برد.

سهم‌ الارث زن

  •  اگر مرد دارای همسران متعدد باشد همچنین فرزند نیز داشته باشد یک هشتم اموال وی به‌صورت مساوی بین همسران او تقسیم می‌شود. البته لازم به ذکر است که همسران وی باید در عقد دائمی وی باشند تا به آن‌ها ارث تعلق بگیرد.
  • در ماده ۹۴۸ اصلاحی مصوب ۱۳۸۷ قانون مدنی آمده است؛ مرد از تمام اموال زن ارث می‌برد. همچنین زن در صورت فرزنددار بودن مرد یک هشتم از عین اموال منقول و یک هشتم از قیمت اموال غیرمنقول اعم از عرصه و اعیان ارث می‌برد. درصورتی‌که مرد هیچ فرزندی نداشته باشد، سهم زن یک چهارم از کلیه اموال به ترتیب فوق است.
  • در ماده ۹۴۸ قانون فوق نیز که پس از حذف ماده ۹۴۷ تصویب شده است آمده: هرگاه ورثه از اداء قیمت امتناع کنند، زن می‌تواند حق خود را از عین اموال دریافت کند.

سهم‌ الارث شوهر

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب در این شرایط، بعد از طلاق هم می‌توان ارث برد  را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ در ۰:۵۶ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …