دومین چشمه آب شور جهان این بار در ایران

۵
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اگر به روستای ارست چهاردانگه ساری بروید، چشمه باداب سورت را خواهید دید؛ چشمه‌ای که به عنوان دومین چشمه آب شور جهان مشهور است.
چشمه باداب سورت چهاردانگه

چشمه‌ای زیبا به صورت پلکانی را در نظر بگیرید که هر طبقه آن به یک رنگ خاص است. اطراف آن را هم طبیعتی بکر فرا گرفته است. اگر به ارتفاعات بالاتر از چشمه‌ هم بروید، شاهد جنگل‌هایی از درختان سوزنی‌برگ خواهید بود. این چشمه شگفت‌انگیز به چشمه باداب سورت چهاردانگه معروف است. برای آشنایی با این جاذبه گردشگری جذاب که جزو میراث فرهنگی ایران است، این مطلب از مجله دلتا را دنبال کنید.

با باداب سورت بیشتر آشنا شوید

هر تصوری از چشمه دارید را دور بیندازید. همان‌طور که گفته شد، این چشمه ساختاری پلکانی دارد و در هر پله آن، آبی با رنگ و بویی متفاوت در جریان است. یکی از چشمه‌ها، پر از آب شور است و عمق زیادی دارد و چشمه بعدی آن، آبی ترش دارد و رنگش تقریبا قرمز و نارنجی است.

اگر به این دست مطالب علاقه‌مند هستید مطلب لیقوان فقط پنیر نیست! را هم بخوانید.

چشمه باداب سورت کجاست

ویژگی‌های چشمه باداب سورت

ارتفاع چشمه‌های باداب سورت از سطح دریا حدود ۱۸۰۰ متر است. اگر بخواهیم به‌طور دقیق‌تر موقعیت این چشمه‌های پلکانی را بازگو کنیم، باید بگوییم که این مجموعه دارای دو چشمه پرآب اصلی و چشمه‌های پلکانی کوچک‌تری در پایین‌دست است. چشمه‌هایی که در قسمت‌های بالاتر قرار دارند یعنی پله‌های بالایی مجموعه باداب سورت را تشکیل می‌دهند، آبی با مزه ترش دارند و رنگ‌شان هم قرمز و نارنجی است.
چشمه‌هایی که آب ترش‌مزه دارند، حاوی رسوباتی از جنس آهن هستند. اصلا همین رسوبات آهن است که باعث می‌شود رنگ آب متمایل به نارنجی باشد. چشمه‌هایی هم که حاوی آب شور هستند و آب در آن‌ها گرم است، خواص درمانی دارند و برای درمان بیماری‌های پوستی و رماتیسم مفیدند.

نشانی دقیق باداب سورت چیست و چه موقع باید به آنجا بروید

برای دیدن باداب سورت باید راهی مازندران شوید. در بخش چهاردانگه شهر ساری که در جنوب این شهر قرار دارد، دهستانی به نام پشت‌کوه وجود دارد که از راه آن باید به سمت روستای سورت بروید. در میان روستای اروست و مال‌خواست به باداب سورت خواهید رسید. اگر دوست دارید به سورت سری بزنید، بهتر است، فصل بهار را انتخاب کنید. در بهار، طبیعت رنگ و بوی دیگری دارد. باداب سورت هم از این داستان جدا نیست. اگر به سورت سر می‌زنید حتما مراقب نظافت و آسیب‌نرسیدن به آن باشید.

چشمه باداب سورت کجاست

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب گردشگری سری هم به مطلب آشنایی با روستاهای زیباترین شهر گیلان بزنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ در ۱:۱۱ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ در ۹:۳۹ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ در ۵:۴۷ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۰:۳۲ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۰:۲۳ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…