رابطه بین تومور مغزی و استفاده از تلفن همراه

۳
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مطالعه طولانی مدت آکسفورد نشان می‌دهد که هیچ ارتباطی بین استفاده مناسب از تلفن همراه و تومور‌های مغزی وجود ندارد.
تومور‌های مغزی و استفاده از تلفن همراه

یک مطالعه جدید توسط موسسه بین‌المللی تحقیقات سرطان و دانشگاه آکسفورد در مورد یک پروژه در حال انجام است که سلامت نزدیک به یک میلیون زن در بریتانیا را برای بیش از ۲۰ سال ردیابی کرده است. یافته‌ها نشان می‌دهند که هیچ ارتباطی بین افزایش خطر تومور‌های مغزی و استفاده از تلفن همراه وجود ندارد. با مجله دلتا همراه باشید.

تومور‌های مغزی و استفاده از تلفن همراه

چندین دهه است که بحث‌های مداوم پیرامون ایمنی تلفن‌های همراه وجود داشته است.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۸، توسط موسسه سم‌شناسی آمریکا شواهدی ارائه داد که تشعشعات تلفن‌همراه می‌توانند باعث سرطان در حیوانات شوند.

با این حال، این یافته‌ها با نظر بسیاری از کارشناسان که ادعا می‌کنند آزمایش‌هایی که موش‌ها را برای مدت‌های طولانی در معرض دوز‌های بالای تشعشع قرار می‌دهند، بحث‌برانگیز بود. بنابراین ممکن است به‌طور فرضی تشعشعات تلفن‌های همراه باعث ایجاد تومور‌های مغزی شود، اما آیا واقعا در دنیای واقعی اتفاق می‌افتد؟ برای پاسخ به این سوال، محققان به مجموعه‌ای از داده‌های اپیدمیولوژیک روی آورده‌اند تا تعیین کنند که آیا نرخ افزایش تومور‌های مغزی در جمعیت عمومی وجود دارد یا خیر.

در سال ۲۰۱۳، تیمی از محققان دانشگاه آکسفورد مطالعه‌ای را منتشر کردند که به بررسی ارتباط بین استفاده از تلفن همراه و تومور‌های مغزی در ۷۹۱۰۰۰ خانم پرداخت.

این مطالعه که در اواسط دهه ۱۹۹۰ آغاز شد، از هر چهار زن در بریتانیا که بین سال‌های ۱۹۳۵ تا ۱۹۵۰ متولد شده‌اند، یک نفر را استخدام کرده بود. به همه شرکت‌کنندگان پرسش‌نامه‌هایی ارسال می‌شود که هر سه تا پنج سال یک‌بار برای جمع‌آوری داده‌ها در مورد شیوه‌های زندگی و سلامت عمومی پاسخ دهند.

مطالعه آکسفورد در سال ۲۰۱۳ استفاده از تلفن همراه را بررسی کرد و هیچ ارتباطی با بروز گلیوما، مننژیوم یا سرطان‌های غیرمرکزی سیستم عصبی پیدا نکرد. این مطالعه جدید در ژورنال موسسه ملی سرطان منتشر شده است.

تومور‌های مغزی و استفاده از تلفن همراه

در طول دوره پیگیری

در طول دوره پیگیری، محققان مشاهده کردند که ۳۲۶۸ زن در این مطالعه دچار تومور مغزی شدند. با این حال، هیچ ارتباطی بین استفاده از تلفن همراه و میزان تومور‌های مغزی یافت نشد. همچنین هیچ ارتباطی بین استفاده روزانه از گوشی و افزایش بروز گلیوم، نوروم آکوستیک_تومور عصب شنوایی، مننژیوم، تومور‌های هیپوفیز یا تومور‌های چشمی یافت نشد.

محققان با بررسی داده‌ها، تفاوتی در میزان تومور‌های ظاهر شده در سمت راست سر در مقابل سمت چپ سر در کاربران روزانه تلفن همراه مشاهده نکردند. همان‌طور که مطالعات قبلی نشان داده‌اند که اکثرا استفاده از تلفن همراه در سمت راست سر اتفاق می‌افتد، این یافته‌ها شواهدی را تایید نمی‌کنند که مستقیما پرتو‌های تلفن همراه را با تومور‌های مغزی مرتبط می‌کند.

محققان در اشاره به محدودیت‌ها در یافته‌های خود محتاط هستند. این مطالعه شامل کودکان یا جوانان نمی‌شد، اگرچه مطالعات دیگر هیچ ارتباطی بین تومور‌های مغزی و استفاده از تلفن همراه در گروه‌های جوان پیدا نکردند و کمتر از یک زن از هر پنج زن در این مطالعه گزارش کردند که هر هفته بیش از ۳۰ دقیقه از تلفن همراه استفاده می‌کنند. به این معنی که مشخص نیست آیا استفاده بیش از این میزان از تلفن همراه خطر ابتلا به تومور را افزایش می‌دهد یا خیر.

فناوری‌های تلفن همراه همواره در حال بهبود هستند. با این وجود، توصیه به کاربران تلفن همراه برای کاهش تماس‌های غیر ضروری همچنان یک رویکرد پیشگیرانه خوب است.

 آیا استفاده از گوشی باعث تومور مغزی می شود

پیشنهاد مطالعه: مطلب ساخت رباتی که بدون پزشک عمل جراحی انجام می‌دهد را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۰:۰۵ ب٫ظ

    ازدست اندرکاران مجله دلتا. بسیار سپاسگزارم. اساس بسیاری ازگرفتاریها از بی اطلاعی ویااطلاعات.غلط است

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ در ۰:۳۲ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۰:۲۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…