آیا می‌توان اجاره را قبل از موعد برهم زد؟

۰
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از قراردادهای مهم که امروزه بسیار رواج پیدا کرده است، قرارداد اجاره است که دارای قوانین و ضوابط خاص خود است و افراد باید از این قوانین اطلاع داشته باشند تا در انجام این قرارداد دچار مشکل نشوند.
برهم زدن قرارداد اجاره

برهم زدن قرارداد اجاره پیش از موعد از جمله مواردی است که در قانون بیان شده است. اساسا اجاره به معنای آن است که فردی (مستأجر) منافع یک موضوع خاصی را از فرد دیگر (موجر) تملک‌ و در ازای این تملک و بهره‌برداری مبلغی را به عنوان اجاره‌بها به موجر بپردازد. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

برهم زدن قرارداد اجاره

قرارداد اجاره از آن دسته عقودی است که دو طرف قرارداد نمی‌توانند پس از امضاکردن آن را به میل و اراده خود برهم بزنند مگر با توافق یکدیگر. به بیان دیگر در واقع عقد اجاره یک عقد لازم و بدون برگشت است مگر در شرایط خاص؛ بنابراین در شرایط خاصی قانون اجازه فسخ قرارداد اجاره را داده است.

این شرایط عبارت‌اند از: معیوب‌بودن ملک مورد اجاره قبل یا در اثنای مدت اجاره یا در مواردی که دو طرف در قرارداد در این زمینه توافق کرده باشند موجر یا مستأجر می‌توانند برای برهم زدن قرارداد اجاره درصورتی‌که به توافق نرسند، تقاضای خود را در قالب تنظیم دادخواست به مراجع قضایی تقدیم کند.

برهم زدن قرارداد

تخلیه قبل از موعد

یکی از موضوعات در اجاره آن است که مالک و مستأجر با هم به این توافق رسیده باشند که در صورت عمل‌نکردن به شرطی مشخص از سوی مالک تا تاریخ مشخص، مستأجر حق بر هم زدن قرارداد اجاره را داشته باشد یا برعکس.

به‌عنوان‌مثال: بین مستأجر و مالک شرط شود که در ملک مورد اجاره تا فلان تاریخ تعمیرات انجام شود و اگر طبق این شرط مالک تا تاریخ مذکور اقدام به تعمیرات ملک خود نکند، مستأجر می‌تواند قرارداد اجاره را برهم زده و تخلیه ملک قبل از پایان موعد اجاره را داشته باشد یا این‎که در قرارداد اجاره شرط شود که در صورت عدم پرداخت به‌موقع اجاره‌بها موجر حق برهم‌زدن قرارداد و تخلیه ملک را خواهد داشت.

چنانچه در قرارداد از این نظر که آیا امکان برهم‌زدن قرارداد در آن شرط شده است یا خیر ابهام وجود داشته باشد، بر طبق اصول حقوقی اصل بر این است که امکان برهم زدن قرارداد اجاره وجود ندارد.

بهتر است در قراردادهای اجاره این شرط وجود داشته باشد که موجر یا مستأجر درصورتی‌که مایل به فسخ و برهم زدن قرارداد اجاره باشند یک یا دو ماه قبل از برهم‌زدن اجاره به‌طرف مقابل اعلام کنند، در این صورت با تسویه‌حساب موجر و مستأجر، قرارداد اجاره به پایان می‌رسد.

تخلیه قبل از موعد

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با مطالب حقوقی " کدام اموال مرد بعد از طلاق به زن می‌رسد؟ " را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …