سوال‌هایی که هیچکس جوابی برایشان ندارد!

۳
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بشر با وجود سال‌های طولانی که صرف دانش آموختن کرده است در برابر بسیاری از سوال‌ها موجود در جهان همچنان ناتوان است،
سوالات بی پاسخ

علم هرگز از پیشرفت باز نمی‌ایستد. چیزهایی که ۲۰ سال قبل در پزشکی و فناوری کاملا خیالی به‌نظر می‌رسیدند، حالا بخشی از زندگی روزانه ما هستند. با این حال، هنوز سوال‌هایی هست که علم نتوانسته پاسخی برای آن‌ها ارائه دهد. مثلا اینکه چه توضیحی درباره مشاهده شبح وجود دارد و چطور می‌توان به یک کامپیوتر یاد داد که صحبت‌های انسان را به‌طور کامل متوجه شود. با مجله دلتا همراه ما باشید تا با سوالات بی پاسخ آشنا شوید.

سوالات بی پاسخ

«اثر دارونما» چگونه رخ می‌دهد؟

دارونما به چیزی اطلاق می شود که هیچ اثر درمانی آشکاری ندارد (مانند آب). وقتی فردی بعد از دریافت یک دارونما حال بهتری پیدا می‌کند، به این پدیده «اثر دارونما» گفته می‌شود.

نظریات متعددی درباره چگونگی وقوع این پدیده مطرح شده است. برخی معتقدند ناخودآگاه انسان کاری می‌کند که بدن انسان مداوا شود چون بیمار باور می‌کند که درمانی که دریافت کرده به او کمک می‌کند. برخی هم بر این باورند که صرف صحبت با یک پزشک کافی است تا بیمار احساس بهبودی کند. بقیه اما می‌گویند دارونماها هیچ اثری ندارند. در هر حال، اثر دارونما یکی از آن سوال‌هایی است که جوابی برایش نداریم.

چطور می‌توان به کامپیوترها فهماند انسان‌ها چه می‌گویند؟

زبان ما ساختار پیچیده‌ای دارد که به عوامل بسیار مختلفی بستگی دارد. در بحث هوش مصنوعی، مسئله تفسیر از اهمیت زیادی برخوردار است. مثلا وقتی به ما بگویند «این کاسه سوپ را بخور»، ما متوجه می‌شویم که این جمله توصیه‌ای به خوردن سوپ است و کلمه «کاسه» در این جمله حجم سوپ را نشان می‌دهد. اما کامپیوتر این کلمات را به صورت تحت‌الفظی، یعنی دستوری برای خوردن کاسه می‌فهمد.

امروزه کامپیوترها چیزی بیشتر از دستگاهی ناتوان از درک مفاهیم آنطور که برای انسان‌ها وجود دارد، نیستند و این بدان معنی است که در حال حاضر، نمی‌توان کاری کرد که کامپیوترها کلام انسان را به‌طور کامل متوجه شوند.

سوال‌هایی که دانشمندان جوابی برایشان ندارند

نظریات علمی با گذشت زمان رد می‌شوند، بنابراین آیا ممکن است که در واقع حالا اصلا چیزی ندانیم؟

هر دانش علمی‌ همواره در مرحله پیش‌نویس قرار دارد. اما این بدان معنی نیست که ما اصلا هیچ چیز نمی‌دانیم. بلکه معنی آن این است که ما در فرآیند یادگیری به سر می‌بریم و برخی از نظریات به ظاهر درست می‌توانند رد شوند. این مسئله امری عادی است چون گرچه به خانه اول بازمی‌گردیم و چیزی نمی‌دانیم اما به جایش چیز جدیدی یاد می‌گیریم. ما یک قدم به سمت درک بهتر ماهیت چیزها نزدیک‌تر می‌شویم. مثلا پرواز هواپیماها نتیجه مطالعه بر روی قوانین علم آیرودینامیک است. در گذشته مردم پرواز هواپیما را غیرممکن می‌دانستند.

حیوانات کوچ می‌کنند؛ دلیلش را می‌دانیم اما این کار چگونه انجام می‌شود؟

حیوانات می‌توانند در طی سال هزاران کیلومتر سفر کنند، برای فرار از گرما و سرما و پیدا کردن غذا یا جفت. گونه‌های مختلف حیوانی از روش‌های مسیریابی مختلفی، مثل میدان مغناطیسی استفاده می‌کنند. اما ساز و کار کوچ حیوانات چندان مورد بررسی قرار نگرفته است.

بسیاری ادعای دیدن شبح را دارند؛ چه توضیحی برای آن هست؟

این موضوع را باید درک کرد که برای هر مقوله روحی‌، توضیحی علمی مرتبط با فرآیندهای فیزیولوژیک وجود دارد. مثلا تجربه‌های خروج از بدن می‌توانند نتیجه بروز اختلال در فرآیندهایی باشند که در ناحیه گیجگاهی – آهیانه‌ای مغز رخ می‌دهند. بختک یا همان فلج خواب، پدیده دیگری است که با علم به‌راحتی قابل توضیح است.

بنابراین اگر قصد داشتید با یک متخصص درباره تجربه‌ای که از دیدن یک شبح داشتید صحبت کنید، باید از احساسی که در حین این تجربه داشتید بگویید. قدیمی بودن مکانی که این اتفاق در آنجا رخ داده، داستان‌های ترسناک و دیگر اطلاعات رمانتیک و شاعرانه به کلی بیهوده هستند. همه این‌ها مهملاتی هستند که کمکی نمی‌کنند.

اگر به این دست مطالب علاقه‌مند هستید حتما مطلب چیزهای پرکاربردی که نمی دانستید مضر هستند را بخوانید.

سوال‌هایی که دانشمندان جوابی برایشان ندارند

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب جالب دانستنی، مطلب غیر معمول‌ترین ترس‌های انسان را بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ در ۱:۲۵ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ در ۰:۳۱ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ در ۸:۰۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…