نگهداری حیوانات در آپارتمان از نظر قانون چه حکمی دارد؟ (+ویدئو)

۰
8
زمان مطالعه: 3 دقیقه
طبق قانون در قسمت های مشترک ساختمان که شامل پشت‌بام، راه‌پله‌ها، راهروها، حیاط، پارکینگ است، کسی حق نگهداری هیچ‌گونه حیوانی اعم از اهلی و وحشی را ندارد و نگهدارنده حیوان در این قسمت‌ها مجرم بوده و می‌توان علیه وی شکایت کرد.
نگهداری حیوانات

نگهداری حیوانات در خانه در گذشته به دلیل وجود خانه های حیاط دار و با متراژ بالاتر خانه ها نسبت به امروز به عنوان یک  مشکل مطرح و راجع به آن صحبت نمی‎شد. اما امروزه وقتی از آپارتمان نشینی و مسائل آن صحبت می‎کنیم، یکی از اصلی‌ترین مشکلات همسایگان در آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی نگهداری حیوانات خانگی مخصوصا سگ و گربه محسوب می شود.

قانونگذار در آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان هابه صراحت راجع به این موضوع تعیین تکلیف کرده است. و به دلیل عمومیت زیاد این موضوع برآن شدیم که در این نوشتار این مساله را از لحاظ قانونی بررسی کنیم.

تبصره ماده ۳ آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان ها بیان می کند: ” گذاشتن میز و صندلی و هر نوع اشیاء دیگر و همچنین نگهداری حیوانات در قسمت های مشترک ممنوع است. قسمت‌‌های مشترک در ملکیت مشاع تمام شرکای ملک است‌، هر چند که در قسمت های اختصاصی واقع شده باشد و یا از آن قسمت‌‌ها عبور کند.”

نگهداری حیوانات

بنابراین طبق قانون در قسمت های مشترک ساختمان که شامل پشت‌بام، راه‌پله‌ها، راهروها، حیاط، پارکینگ است، کسی حق نگهداری هیچ‌گونه حیوان اعم از اهلی و وحشی را ندارد و نگه‎دارنده حیوان در این قسمت‌ها مجرم بوده و می‌توان علیه وی شکایت کرد.

نگهداری حیوانات خانگی در “قسمت های اختصاصی” آپارتمان از نظر قانون:

همانطور که بیان شد قانون، نگهداری حیوانات در قسمت های مشترک ساختمان را ممنوع اعلام کرده اما راجع به نگهداری حیوانات در قسمت‌های اختصاصی آپارتمان با رعایت دو ضابطه زیر مشکلی ندارد:

اول آنکه ازنظر مقررات و قوانین بهداشت ایجاد بیماری نکند.

دوم آنکه برای همسایه‌ها ایجاد مزاحمت نکنند.

در صورت بروز هرکدام از این دو مورد شخص نگهدارنده حیوان طبق قانون مجرم است و سایر همسایه‌ها می‌توانند از او شکایت کنند.

نگهداری حیوانات

درصورتی که بین ساکنان مجتمع اختلاف باشد بهترین راه حل، رجوع به قواعد موجود در اساسنامه هیئت مدیره مجتمع و راه حل دیگر کسب نظر اکثریت ساکنان ساختمان است. اما در همه موارد، مشکل و نارضایتی دیگر ساکنان به این شیوه خاتمه پیدا نمی‎کند و گاهی کار به شکایت در مراجع قضایی می‎رسد.

بسیار دیده شده که شخص نگهدارنده حیوان موارد بالا را رعایت نکرده و سایر همسایه ها از او نزد مرجع قضایی شکایت کرده اند. طبق قانون عمل او مصداق جرم مزاحمت است.

مراحل طرح شکایت مزاحمت:

مراحل پیگیری و شکایت به این شکل است که همسایه شاکی ابتدا یک شکایت تنظیم و آن را در مرججع قضایی دارای صلاحیت مطرح می‌کند و آن مرجع این شکوائیه را به کلانتری محل ارجاع می‌دهد، کلانتری پس از تحقیقات و بررسی صحت موضوع، ابتدا شخص نگه‌دارنده حیوان را دعوت می‌کند و اگر فرد از حضور امتناع نمود( در کلانتری حاضر نشد)، توسط کلانتری شخص نگه‌دارنده حیوان جلب و همراه با پرونده به مرجع قضایی برای تعیین تکلیف و صدور حکم فرستاده می‎شود.

بنابراین ساکنین نگه‎دارنده این حیوانات باید مراقبت های لازم را به عمل بیاورند.

برای مطالعه‎ی بیشتر به نکات حقوقی ملکی، دانستنی های حقوقی ملکی، مجله دلتا مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …