آیا امکان تغییر رنگ چشم به صورت طبیعی وجود دارد؟

۹
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
شاید شما هم تاکنون از خود پرسیده باشید که آیا امکان تغییر رنگ چشم وجود دارد یا خیر؟
تغییر رنگ چشم

رنگ چشم به مقدار رنگدانه موجود در عنبیه بستگی دارد؛ ساختار چشمی که مردمک را احاطه کرده و اغلب به عنوان قسمت رنگی چشم شناخته می‌شود. تنها یک رنگدانه به نام ملانین رنگ چشم را تعیین می‌کند و رنگ چشم بستگی به میزان ملانین در عنبیه دارد. اگر چشم شما ملانین زیادی داشته باشد، رنگ آن قهوه‌ای یا تیره‌تر خواهد شد و اگر ملانین کمتری داشته باشد، چشم‌های روشن‌تری خواهید داشت. در این مطلب از  مجله دلتا به تغییر رنگ چشم می‌پردازیم. همراه ما باشید.

آیا رنگ چشم ژنتیکی است؟

بله و خیر. رنگ چشم کودک قطعا تحت تاثیر رنگ چشم والدین است. اما ژن‌های والدین می‌توانند به طرق مختلف با هم ترکیب شوند. پیش‌تر رنگ چشم قهوه‌ای غالب و رنگ چشم آبی مغلوب در نظر گرفته می‌شد اما علم مدرن نشان داده که موضوع رنگ چشم به این سادگی نیست. رنگ چشم تنها ترکیبی از رنگ چشم والدین نیست. هریک از والدین دارای دو جفت ژن در هر کروموزوم هستند و احتمالات متعددی برای نحوه بیان این اطلاعات ژنتیکی بر حسب رنگ چشم وجود دارد. میزان اثرگذاری هریک از والدین بر رنگ چشم تا زمان به دنیا آمدن کودک و شروع دوران بلوغ به‌طور کامل شناخته‌شده نیست.

رایج‌ترین رنگ چشم کدام است؟

قهوه‌ای رایج‌ترین رنگ چشم در سرتاسر دنیاست و طیف وسیعی از آن وجود دارد. همچنین شیوع رنگ چشم از نظر جغرافیایی متفاوت است. اکثر مردم آفریقا و آسیا چشمان قهوه‌ای تیره دارند، در حالی که در ایالات متحده حدود ۴۰ درصد افراد چشمان قهوه‌ای‌رنگ دارند که شامل تمامی طیف‌های این رنگ از جمله قهوه‌ای تیره، قهوه‌ای عسلی، کهربایی و فندقی است.

نادرترین رنگ چشم کدام است؟

سبز به‌ عنوان نادرترین رنگ چشم طبیعی در نظر گرفته می‌شود. بعضی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که سبز از نظر بسیاری به‌عنوان جذاب‌ترین رنگ چشم شناخته می‌شود. بر اساس آمارها تنها حدود دو درصد از جمعیت جهان و حدود ۹ درصد آمریکایی‌ها چشمان سبز رنگ دارند.

رنگ چشم می‌تواند تغییر کند؟

گاهی اوقات بله. اکثر نوزادان سفیدپوست غیرهیسپانیک با چشمان آبی به دنیا می‌آیند. در بعضی موارد رنگ چشم نوزاد به مرور زمان تیره می‌شود. به‌نظر می‌رسد که این امر به دلیل ایجاد ملانین بیشتر در عنبیه در دوران نوزادی و اوایل کودکی باشد. بنابراین رنگ چشم کودکی که با چشم‌های آبی روشن به دنیا می‌آید ممکن است به آبی‌ تیره‌تر یا رنگی کاملا متفاوت تبدیل شود. اکثر افراد تا شش سالگی به رنگ چشم ثابتی دست می‌یابند؛ با این حال نزدیک به ۱۰ تا ۱۵ درصد سفیدپوستان در دوران نوجوانی و بزرگسالی نیز تغییر در رنگ چشمان خود را تجربه می‌کنند.

آیا امکان تغییر رنگ چشم وجود دارد؟

اگر توجه کرده باشید بسیاری از افراد در قسمت‌های مختلف عنبیه چشم خود رنگ‌های مختلفی دارند. این موضوع طبیعی است و به دلیل تغییرات بافتی در قسمت‌های مختلف عنبیه ایجاد می‌شود. اما برخی از افراد ممکن است رنگدانه خال‌مانندی در قسمت عنبیه خود داشته باشند و یا مبتلا به هتروکرومیا باشند که در آن بخش کوچک یا بزرگی از عنبیه رنگی متفاوت از بقیه چشم دارد. گاهی هتروکرومیا به قدری قابل توجه است که رنگ یک چشم به‌کل با چشم دیگر متفاوت است.

تغییر رنگ چشم

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب جالب دانستنی، مطلب محققان درباره این نوع خوابیدن هشدار دادند! را بخوانید.

۹ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ در ۷:۵۵ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۹ فروردین ۱۴۰۱ در ۷:۳۵ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

    • فاطمه یزدیان

      ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ در ۹:۵۱ ق٫ظ

      ممنونم از همراهی شما

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۹ فروردین ۱۴۰۱ در ۷:۱۳ ب٫ظ

  4. ناتاشا، از آلمان

    ۹ فروردین ۱۴۰۱ در ۶:۳۲ ب٫ظ

    عالی چشمان من نادرترین و کمیباب تربن رنگها رو داره چشمان سبز

    پاسخ

    • فاطمه یزدیان

      ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ در ۹:۵۱ ق٫ظ

      ممنونم از همراهی شما کاربر گرامی

      پاسخ

  5. ناشناس

    ۹ فروردین ۱۴۰۱ در ۶:۰۸ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۹ فروردین ۱۴۰۱ در ۶:۰۱ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۹ فروردین ۱۴۰۱ در ۵:۵۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…