برجی اسرارآمیز در گیلان

۳
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آیا نام بنای تاریخی قلعه کوتول شاه را شنیده‌اید؟
قلعه کوتول شاه گیلان

قلعه کوتول شاه گیلان اسرار زیادی را در دل خود جای داده است که از آن بی‌خبریم، مانند وجود یک درب و صندوقچه قدیمی که امروزه آن‌ها را در برج نمی‌بینید. با ما در مجله دلتا همراه باشید.

نگاهی به روستای لمرز

قبل از اینکه درباره قلعه کوتول شاه صحبت کنیم بیایید نگاهی به طبیعت بکر و زیبای روستای لمرز که برج پیر شهریار هم در آن واقع شده، بیندازیم. این طبیعت فوق‌العاده، مناسب کسانی است که به دنبال طبیعت‌گردی و جنگل‌نوردی هستند. با رفتن به سمت شمال این روستا به همراه لذت‌بردن از دیدنی‌های اطراف آن، به دشتی بدون پوشش جنگلی می‌رسید که دورتادور آن را جنگل فرا گرفته است و قسمتی از دامنه جنوبی قله الوات را در برمی‌گیرد.

اگر به این دست مطالب علاقه‌مند هستید مطلب دریاچه‌ اسرارآمیزی در ایران که شما را می‌بلعد! را هم بخوانید.

کوتول شاه که بود

قلعه کوتول شاه

قدمت این قلعه به دوره اسماعیلیه و تیموریان برمی‌گردد. نام آن برمی‌گردد به حکمرانی اعضا یک خانواده سلطنتی از روستاهای اطراف این قلعه یعنی موشا (میرشاه) دیماسرا (پیرمیرشاه)، مرجانه.
اطلاعات چندانی درباره آن‌ها وجود ندارد اما برخی نوشته‌ها می‌گوید کوتول شاه یکی از حاکمان ظالم دوره‌های اسماعیلیان و تیموریان بوده که بر شهرهای رودبار، سنگسر و لاهیجان حکومت می‌کرده است و هدف خود را از ساخت قلعه کوتول شاه، حکمرانی بر مرکز شهر قرار داده بود.

ساختار قلعه کوتول

این قلعه در ضلع شرقی یک آب انبار و در ضلع غربی اتاقی را در خود جای داده است. در ساختار بنای خود از اشکال هندسی استفاده کرده است. یعنی فضای اتاقک‌های خود را به شکل جناقی و سر در اتاقک‌ها را به شکل قوسی ساخته است.

چگونه از این قلعه دیدن کنیم؟

برای رسیدن به قلعه باید وارد جاده لاهیجان به سمت سیاهکل شوید و بعد از رسیدن به سه راه، راه خود را به سمت راست ادامه دهید. بعد از گذشت چند کیلومتر و با رسیدن به یک دوراهی مسیر خود را دوباره به سمت راست طی کنید. حالا کافیست چند دقیقه پیاده‌روی کنید تا قله کوتول شاه را بر روی یک تپه ۳۰ متری ببینید.

گنج کوتول شاه

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب گردشگری سری هم به مطلب سرزمین عجایب سریلانکا کجاست؟ بزنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ در ۳:۵۸ ب٫ظ

    عالیه👍👍👍

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۹ فروردین ۱۴۰۱ در ۹:۲۴ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۸ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۱:۰۶ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…