این خوراکی‌ها را حتما بپزید و مصرف کنید

۸
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بسیاری از افرادی که به رژیم غذایی خام‌خواری روی می‌آورند یا کلا خوردن خوراکی‌های نپخته را دوست دارند، نمی‌دانند کدام خوراکی‌ها را نباید به‌صورت خام مصرف کنند.
خوراکی که نباید به‌صورت خام

قطعا غذاهای بسیاری هستند که خوردن آن‌ها به شکل خام یا نارس برای بدن مضر است. مجله دلتا در این مطلب ۹ خوراکی که نباید به‌صورت خام یا نارس مصرف شوند را معرفی می‌کند.

شیر

این ماده خوراکی هرچه تازه‌تر باشد، بهتر است، اما تازه بودن شیر بدان معنا نیست که باید آن را همان لحظه‌ای بنوشید که از گاو، بز، گوسفند، گاومیش یا شتر دوشیده‌ شده است. شیر خام یا غیرپاستوریزه می‌تواند حاوی باکتری‌ها یا میکروب‌های خطرناکی باشد که گاهی باعث بیماری یا حتی مرگ می‌شوند. بنابراین، لازم است که شیر و فراورده‌های لبنی، قبل از مصرف، پاستوریزه شوند.

تخم‌مرغ

خوردن تخم‌مرغ خام بیشتر در کشورهایی مانند ژاپن و کره متداول است. با خوردن تخم‌مرغ پخته ۹۰ درصد پروتئین آن را جذب می‌کنید که خیلی بیشتر از پروتئین تخم‌مرغ خام (۵۰ درصد) است. همچنین احتمال انتقال سالمونلا ازطریق پوسته تخم‌مرغ بسیار زیاد است.

تخم مرغ خام

بادام

بادام میان وعده‌ای بسیار مغذی است و حاوی مقدار زیادی پروتئین، فیبر و چربی‌های سالم است. با این‌حال این دانه‌ها سیانید طبیعی دارند که مقدار قابل‌توجهی از آن در بادام تلخ نارس موجود است.

آرد

خوردن یک قاشق پر آرد خام یا حتی خمیر کیک یا کلوچه می‌تواند خطرناک باشد. آرد خام ممکن است به باکتری آلوده باشد و خمیر کیک یا کلوچه هم به دلیل وجود تخم‌مرغ خام در آن ممکن است شما را به سالمونلا مبتلا کند.

بادام‌هندی

بادام‌هندی علاوه بر اینکه میان وعده‌ای بسیار خوش‌مزه است، خواص فوق‌العاده‌ای هم برای تندرستی دارد. بااین‌حال بادام‌هندی خام حاوی اوروشیول (urushiol) است. اوروشیول ماده سمی و حساسیت‌زای موجود در پیچک سمی است.

ماهی تن

ماهی تن خام را معمولا در سوشی یا به‌صورت کنسرو می‌خورند. البته به‌طورکلی ماهی خام در ایران طرفدار ندارد؛ ولی افرادی که رژیم خام‌خواری دارند، تن را به‌صورت خام می‌خورند. تن خام جیوه بسیار زیادی دارد که می‌تواند بر سیستم قلبی ـ عروقی و سیستم عصبی مرکزی تاثیر منفی بگذارد.

خوراکی که نباید به‌صورت خام و نارس استفاده کرد

مرغ یا جوجه

خوردن مرغ خام (یا نیمه‌خام) می‌تواند به بیماری‌هایی جدی منجر شود؛ به این دلیل که ممکن است حاوی سالمونلا، کامپیلوباکتر یا هر دوی آن‌ها باشد که اسهال، تب و گرفتگی عضلات شکم را به دنبال دارد.

عسل

خوردن عسل خام بی‌خطر نیست. عسل خام ممکن است حاوی اسپور باکتری کلستریدیوم بوتولینوم باشد که برای نوزادان، کودکان زیر یک سال و زنان باردار خطرناک است.

لوبیا سبز

با خوردن لوبیا سبز خام، برخلاف باورهایی که در قدیم درباره آن وجود داشت، لزوما مسموم نمی‌شوید، اما مقدار لکتین آن در حالت نپخته بسیار بیشتر است و می‌تواند باعث مشکلات گوارشی شود.

خوراکی که نباید به‌صورت خام کرد

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می‌کنیم مطلب با دیدن این علائم سریعا بدن خود را تقویت کنید! را بخوانید.

۸ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ در ۹:۵۷ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۸ فروردین ۱۴۰۱ در ۲:۱۳ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱ فروردین ۱۴۰۱ در ۷:۵۰ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۰:۴۹ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ در ۷:۱۵ ق٫ظ

    خیلی خوب بود . سوالی که پیش اومد اینه که عسل رو چجوری بپزیم ؟! 😳

    پاسخ

    • مونا غریبی

      ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ در ۲:۲۱ ب٫ظ

      ممنون از همراهی شما. منظور عسل خام و فرآوری نشده است.🌹

      پاسخ

  6. ناشناس

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۰:۱۵ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ در ۴:۲۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…