ساخت یک میلیون خانه در سال ضروری است

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آمار 600 هزار ازدواج در سال در کنار کمبود چهارمیلیون و پانصد هزار واحدی مسکن طی سالهای اخیر حاکی از این است که برای رفع نیاز کل کشور در ده سال آینده باید سالانه یک میلیون خانه ساخته شود.
ساخت یک میلیون خانه

به گفته رئیس انبوه سازان مسکن استان تهران  برای تامین کسری آپارتمان مورد نیاز در کشور ساخت یک میلیون خانه در هر سال ضروری است.

به گزارش مجله دلتا به نقل از اقتصادآنلاین، «احمد خرم» در حاشیه اجلاس انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران در جمع خبرنگاران افزود: آمارها حاکی از کمبود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور است و اگر بخواهیم در طول ۱۰ سال این واحدها ساخته شود، سالانه باید ۴۵۰ هزار واحد مسکونی در کشور تولید شود.

نیاز سالانه به ساخت یک میلیون خانه

وزیر اسبق راه و ترابری تاکید کرد: علاوه بر این سالانه بین ۶۰۰ تا ۶۵۰ هزار زوج در کشور ازدواج می‌کنند که نیازمند مسکن هستند و مجموع این دو آمار نشان می دهد که هر سال ساخت یک میلیون خانه برای رفع نیاز کشور ضروری است.

ساخت یک میلیون خانه در سال

وی افزود: فقط یک دهک جامعه بدون استفاده از تسهیلات بانکی می تواند بین ۵۰ تا ۷۰ هزار واحد مسکونی را در سال خریداری کند، اما ۹ دهک دیگر باید با استفاده از سپرده گذاری و تسهیلات بانکی مسکن مورد نیاز خود را خریداری کند.

رئیس انبوه سازان مسکن استان تهران تصریح کرد: بین ۱۰ تا ۱۵ سال طول می‎کشد تا زوج های جوان بتوانند برای سپرده گذاری خود در بانک ۸۰ میلیون تومان جمع آوری کنند، بنابراین این زوج ها مجبور هستند سال ها از مسکن اجاره‎ای  استفاده کنند.

خرم با بیان اینکه در سال های اخیر هزینه اجاره‎بهای مسکن بسیار افزایش یافته است، گفت: با توجه به کمبود واحدهای مسکونی در کشور سال آینده شاهد افزایش اجاره‎بها و رشد قیمت مسکن خواهیم بود.

قوانین پیچیده مانع رونق ساخت و ساز

وی تاکید کرد: شاخص های اقتصادی نشان می دهند که هرجا تقاضا افزایش و تولید کم و یا ثابت بماند قیمت ها افزایش خواهد یافت و در طی سال های گذشته انحرافات در این بخش، ساخت مسکن را در کشور بسیار سخت کرده و از سوی دیگر، یکجانبه نگری نیز اجازه نمی دهد که از تجربه کشورهای منطقه در بخش مسکن استفاده کنیم.

ساخت خانه

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران با اشاره به راهکار حل این معضل، گفت: با انجام شدن مطالعات جامع مسکن توسط یک مشاور بی طرف و غیر دولتی  ابتدا باید اوضاع کنونی  مشخص شود تا بتوانیم با ارائه راهکارهای کارشناسی، علمی و تخصصی سیاست های مناسبی را اجرا کنیم.

خرم یادآور شد: در ۴۰ سال گذشته به جای اینکه قوانین و مقررات را ساده کنیم متاسفانه آن را پیچیده کرده ایم و این سبب شده امروز شاهد مشکلات زیادی برای سازندگان و انبوه سازان  مسکن در کشور باشیم.

برای دیدن مطالب مرتبط پیرامون این گزارش  صفحه خبر و گزارش و اخبارمسکن  مجله دلتا را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…