هزینه طلاق توافقی در سال ۱۴۰۱ چقدر است؟

۳
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
زمانی که زوجین تصمیم به جدایی از یکدیگر می‌گیرند و قصد دارند برای جدایی کوتاه‌ترین راه را بروند، از میان انواع طلاق، طلاق توافقی را انتخاب می‌کنند تا با صرف وقت و هزینه کمتری، به نتیجه برسند.
هزینه طلاق در سال ۱۴۰۱

در طلاق توافقی، همان‌طور که از نام آن پیدا است مسائل مالی و غیر مالی بر مبنای توافق طرفین مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. نکته‌ای که باید به آن توجه شود این مساله است که اگرچه طلاق توافقی نسبت به سایر طرق جدایی از سهولت بیشتر و هزینه کمتری برخوردار است اما همچنان هزینه‌های مخصوص به خود را دارد که می بایست پیش از اقدام، از آن‌ها مطلع شد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع هزینه طلاق در سال ۱۴۰۱ می‌پردازیم.

هزینه دادخواست طلاق توافقی در سال ۱۴۰۱

اصولا برای طرح هر دعوایی، در دادگاه حقوقی و کیفری می‌بایست هزینه دادرسی پرداخت نمود. اما سالانه و بر مبنای تورم، هزینه‌های مربوط به دادرسی نیز تغییر کرده و بالا می‌رود. مانند هزینه ثبت دادخواست و هزینه دادرسی طلاق توافقی که از این قاعده مستثنی نیستند.

قیمت دادرسی سال ۱۴۰۱ در مورد ثبت دادخواست طلاق توافقی، طبق بخشنامه رئیس قوه قضاییه ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است و نیازی به پرداخت دو هزینه از سوی دو طرف نیست. بدان معنا که با توافق طرفین، یک هزینه پرداخت می‌گردد.

 هزینه طلاق توافقی

کلیه هزینه‌های پرداختی بابت طلاق توافقی در سال ۱۴۰۱

  • هزینه دادخواست طلاق توافقی در سال ۱۴۰۱  که بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است که در دفتر خدمات قضایی، به‌صورت حضوری یا به‌صورت آنلاین با ثبت دادخواست در آدرس اینترنتی remission.adliran.ir پرداخت می‌گردد.
  • هزینه مشاوره که شامل ۵ جلسه مشاوره خانواده بوده و هزینه‌ای حدود جلسه‌ای ۱۰۴ هزار تومان است را به همراه دارد. مجموعا حدودا ۵۲۰ هزار تومان خواهد شد.
  • هزینه خواندن صیغه طلاق و ثبت در دفترخانه طلاق که حدودا ۵۰۰ هزار تومان است.

باید توجه داشت که هریک از هزینه‌های مذکور، برای ثبت و رسیدگی به دادخواست طلاق توافقی در سال ۱۴۰۱ بر اساس شهر یا استان محل سکونت متقاضیان، متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، هزینه اجرای صیغه طلاق و ثبت طلاق در دفترخانه‌های تهران، از ۵۰۰ هزار تومان به بالا است که این مبلغ نیز بستگی به محل دفتر طلاق دارد.

 هزینه طلاق

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب چه راه‌هایی برای طلاق زن وجود دارد؟ مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۸ خرداد ۱۴۰۱ در ۹:۵۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ در ۳:۴۱ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ در ۱:۲۵ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …