غذای مانده را تا چند روز می‌توان مصرف کرد؟

۴
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
واقعیت این است که بسیاری از میکروب‌ها و قارچ‌ها با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند اما روی غذاهای مانده به‌راحتی جا خوش می‌کنند و باعث بروز بیماری‌ها می‌شوند.
غذای مانده و شرایط مصرف و نگهداری آن

این روزها به‌خاطر کمبود وقت و تلاش بیشتر افراد برای صرفه‌جویی، درست کردن غذا در حجم بیشتر و نگهداری از آن در یخچال برای مصرف در دفعات بعدی، رایج‌تر شده است؛ در نتیجه، نیاز به توجه به سلامت غذاهای مانده هم افزایش پیدا کرده است. پس باید دانش‌مان درباره سلامت غذاهای مانده را بالا ببریم. با مجله دلتا همراه باشید تا درمورد غذای مانده و شرایط مصرف و نگهداری آن بیشتر بدانید.

ماندگاری غذاهای مانده تا چه زمانی است؟

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) اعلام کرده است که مصرف غذاهای مانده، آن هم غذاهایی که در یخچال نگهداری می‌شوند، تنها تا چهار روز مجاز است. مواد غذایی بنا به شیوۀ نگهداری‌شان تا یک هفته هم دوام می‌آورند. اگر با خوردن غذایی به‌شدت مانده، حال‌تان بد نشده است باید بدانید که بسیار خوش شانس هستید.

فساد غذاهای دریایی

دربارۀ غذاهای دریایی باید بیشتر محتاط باشیم. این مواد سریع‌تر خراب و فاسد می‌شوند. مثلا وقتی ماهی بوی نامطبوعی پیدا می‌کند یعنی فاسد شده است و باکتری‌های فراوانی در حال رشد در آن هستند.

غذایی دریایی

غذا نباید بیش از دو ساعت در دمای اتاق مانده باشد

ماندن غذا به‌مدت دو ساعت در دمای اتاق، خطر وارد شدن به «ناحیۀ دمایی مشکوک و خطرناک» را افزایش می‌دهد. منظور از ناحیۀ دمایی خطرناک، دمای بین ۴ تا ۶۰ درجه سانتی‌گراد است.

رعایت قانون دوساعته

«قانون دوساعته» به ما کمک می‌کند که سلامت مواد غذایی مانده را بهتر کنترل کنیم. به‌خاطر همین قانون است که احتمال تخریب و وجود میکروب‌ها در غذاهایی که از رستوران تهیه می‌کنیم بسیار بیشتر از غذاهای خانگی است.

گذاشتن غذای گرم در یخچال مانعی ندارد

بیشتر ما فکر می‌کنیم که باید غذا را در دمای اتاق بگذاریم تا سرد شود و بعد آن را به یخچال منتقل کنیم. این طرز تفکر اشتباه است. هر قدر که مدت زمان ماندن مواد غذایی در دمای اتاق بیشتر شود، احتمال رشد باکتری‌ها هم زیادتر خواهد شد.

غذای مانده

مراقبت از آلوده نشدن غذا در حین بسته‌بندی

اگر با قاشق آلوده، غذا را به ظرف‌های فریزری منتقل کنیم، امکان آلوده شدن آن غذا افزایش پیدا می‌کند. اگر قاشقی را به مواد غذایی خام زده‌ایم (مثلا مرغ یا گوشت)، حتما باید آن را کنار بگذاریم.

دمای یخچال باید روی درجه مناسبی تنظیم شود

دمای مناسب یخچال، چهار تا هفت درجه سانتی‌گراد است. اما بیشتر اوقات، دمای یخچال افراد روی ۱۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم می‌شود و خودشان هم متوجه این موضوع نیستند.

غذای مانده و شرایط مصرف و نگهداری آن

گرم کردن صحیح غذای مانده هم باعث حفظ سلامتی می‌شود و غذا را از میکروب‌های غیرقابل‌دیدن دور می‌کند. گرم کردن غذا در دمای ۷۴ درجه سانتی‌گراد به کشتن و از بین بردن باکتری‌های احتمالی موجود در آن می‌انجامد.

بعضی از غذاها مانند سالاد مرغ را نمی‌توان بعد از خروج از یخچال گرم کرد. لازم است که چنین غذاهایی را سریع‌تر مصرف کنیم (در حد سه تا چهار روز) تا مشکلی برای‌مان پیش نیاید.

غذای مانده را تا کی مصرف کنیم

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب آشپزی آش شوربا را در مجله بخوانید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ در ۸:۰۰ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ در ۶:۲۱ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ در ۱:۰۴ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۹ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۱:۱۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

طرز تهیه لیمو عمانی خانگی + ویدئو

درست کردن بعضی از چاشنی‌ها مانند رب گوجه فرنگی یا لیمو عمانی در خانه می‌تواند برای ما بسیا…