چگونه بفهمیم فردی قبلا ازدواج کرده است؟

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
برای بستن راه فریب و مخفی کردن سابقه ازدواج امکان استعلام ازدواج قبلی در اداره ثبت احوال وجود دارد.
استعلام ازدواج گذشته

عقد ازدواج یک نهاد اجتماعی مهم است که از لحاظ شرعی و قانونی و اجتماعی شرایطی را دارا می‌باشد. ولی با این حال ممکن است زن یا مرد در هنگام ازدواج، اموری را از هم مخفی کنند یا به بیانی دیگر طرف مقابل را فریب دهند تا رضایت وی را برای ازدواج جلب کنند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع استعلام ازدواج گذشته می‌پردازیم.

تدلیس (فریب) در ازدواج و ضمانت اجرای قانونی آن

معنای تدلیس در لغت فریب دادن و پنهان کردن است. در اصطلاح حقوقی مجموعه اعمالی است که موجب فریب طرف معامله شود. ازجمله پوشاندن عیب یا تظاهر به داشتن صفت خاص.
ماده ۱۱۲۸ قانون مدنی مقرر می‌دارد:
«هرگاه در یکی از طرفین صفت خاصی شرط شده باشد و بعد از عقد معلوم شود که طرف مذکور فاقد وصف مقصود بوده برای طرف مقابل حق فسخ خواهد بود. خواه وصف مذکور در عقد تصریح شده یا عقد متباینا بر آن واقع شده باشد.»

یکی از موارد تدلیس ممکن است مخفی کردن ازدواج قبلی شخص باشد. مانند این که مردی به واسطه داشتن دو شناسنامه، ازدواج دوم را در شناسنامه دوم قید کند و تظاهر به تجرد کند و طرف ازدواج را فریب دهد. البته ضمانت اجرای این امر حق فسخ نکاح است.

علاوه بر این طبق ماده ۶۴۷ قانون مجازات اسلامی:

«چنانچه هر یک از زوجین قبل از عقد ازدواج طرف خود را به امور واهی از قبیل داشتن تحصیلات عالی، تمکن مالی، موقعیت اجتماعی شغل و سمت خاص، تجرد و امثال آن فریب دهد و عقد بر مبنای هر یک از آن‌ها واقع شود مرتکب به حبس تعزیری از شش ماه تا دو سال محکوم می‌گردد.

البته اگر دختر در دوران عقد طلاق بگیرد و باکره باشد و با حکم دادگاه شناسنامه را تعویض کند و نام همسر را از آن حذف کند از آن‌جایی که وی باکره است عنوان فریب در ازدواج محسوب نمی‌شود.»

استعلام ازدواج

نحوه استعلام ازدواج قبلی گواهی تجرد

 یکی از مواردی که ممکن است عقد نکاح بر مبنای آن منعقد شود، نداشتن سابقه ازدواج مرد یا زن است.

با توجه به این که ازدواج موقت در شناسنامه شخص درج نمی‌شود همچنین گاهی ممکن است شخص به وسیله جعل یا با اعمال متقلبانه و همچنین با توجه به امکان حذف ازدواج قبلی و طلاق از شناسنامه در دوران عقد و قبل از دخول، ازدواج قبلی خود را از طرف مقابل پنهان کند. البته برای احراز ازدواج یا عدم ازدواج قبلی شخص، می‌توان درخواست گواهی تجرد نمود.

در این گواهی قید می‌گردد که شخص مذکور قبلا ازدواج نکرده است. همچنین اگر ازدواج کرده است به دلیل طلاق یا فسخ نکاح یا بذل مدت یا انقضای مدت در ازدواج موقت جدا شده است.

توجه به این نکته لازم است که فقط دارنده شناسنامه می‌تواند درخواست گواهی تجرد کند و مرجع درخواست این گواهی اداره ثبت احوال است.

ازدواج گذشته
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب چگونه حق طلاق زن را باطل کنیم؟ را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۲:۵۲ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ در ۴:۳۷ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۰:۰۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …