بانک ها عامل گرانی مسکن هستند؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
قیمت مسکن ۹۱ درصد بیشتر شده، در حالی که ساخت و ساز به عنوان عامل کاهنده قیمت‌ها در شرایط رکود به سر می‌برد. از نگاه سازنده‎ها بانک ها عامل گرانی مسکن هستند.
بانک ها عامل گرانی

بانک ها عامل گرانی مسکن هستند؟ آیا قیمت ملک و بانک‎ها با هم ارتباطی دارند؟ آیا در گرانی مسکن، بانک‎ها نقشی داشته‎اند؟ سازندگان می‎گویند بانک‌ها به دلایل نامعلوم، همکاری لازم را در پرداخت تسهیلات ساخت انجام نمی‌دهند. قیمت مسکن ۹۱ درصد بیشتر شده، در حالی که ساخت و ساز به عنوان عامل کاهنده قیمت‌ها در شرایط رکود به سر می‌برد.

به گزارش مجله دلتا به نقل از ایسنا، رشد تدریجی قیمت مسکن از زمستان ۱۳۹۶ آغاز شد و بر اساس آمار هنوز هم ادامه دارد. در دی‌ماه ۱۳۹۷میانگین قیمت مسکن شهر تهران ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود که رشد ۹۱ درصدی را نسبت به دی‌ماه سال ۱۳۹۶ نشان می‌دهد.

rfdd بانک ها عامل گرانی مسکن هستند؟

 هم‌اکنون سالانه ۳۲۰ هزار واحد مسکونی در ایران تولید می‌شود؛ در حالی که نیاز سالانه کشور یک میلیون واحد است. سازندگان می‌گویند با وجود این‎که مجوز شورای پول و اعتبار برای پرداخت تسهیلات ۱۸درصدی ساخت به تمام بانک‌ها ابلاغ شده است، اما بیشتر بانک‌ها یا از پرداخت این وام خودداری می‌کنند یا با یک فرمول پیچیده، آن‌قدر نرخ بهره را بالا می‌برند که سرمایه‌گذاری در بخش ساخت و ساز، توجیه اقتصادی خود را از دست می‌دهد. از نگاه آن‎ها بانک ها عامل گرانی مسکن هستند.

قیمت مسکن و نقش بانک‌ ها  در گرانی آن

دبیر کانون انبوه‌سازان، می‎گوید: «تسهیلاتی که در حوزه تولید مسکن پرداخت می‌شود کمترین ریسک را از نظر اقتصادی دارد؛ چرا که ضمانت‌ها به صورت کاملاً مشخص از سوی بانک‌ها دریافت می‌شود. اما متأسفانه با وجود تزریق منابع بسیار خوبی که از محل بازگشت ۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات مسکن مهر صورت گرفته، این منابع به حوزه مسکن اختصاص نیافته و حتی به استناد قانون ساماندهی که می‌بایست ۱,۰۰۰ میلیارد تومان به حوزه مسکن داده شود نیز محقق نشده است.»

iiiii بانک ها عامل گرانی مسکن هستند؟

فرشید پورحاجت همچنین گفت: «ابزارهای مالی را بسته‌اند و این عملکرد، ریسک سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن را به مخاطره انداخته  است. انبوه‌سازان نیز انگیزه خود را برای بازگشت به بازار مسکن از دست داده‌اند که یک تهدید بزرگ برای اقتصاد کشور محسوب می‌شود. بانک‌ها نگاهی درست به حوزه ساخت مسکن ندارند. وقتی هم که تلاطم در بازار مسکن رخ می‌دهد به اشتباه، انگشت اتهام را به سمت سوداگران می‌گیرند. می‎توان نتیجه گرفت که بانک ها عامل گرانی مسکن هستند.»

برای خواندن آخرین خبر های مسکن از صفحه های خبر و گزارش و اخبارمسکن  مجله دلتا دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…