۳ تکنولوژی پیشرفته باستانی که امروز هم به کار برده می‌شوند + تصاویر

۶
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در این مطلب قصد داریم شما را با تکنیک‌ها و تکنولوژی‌های خلاقانه باستانی آشنا کنیم که امروزه نیز همچنان به کار برده می‌شوند یا دست‌کم کاربرد دارند.
تکنولوژی های خلاقانه باستانی

انسان‌ها همیشه به‌خاطر طبیعت کنجکاوشان شناخته شده‌اند. حتی قرن‌ها پیش، نیاکان ما تکنیک‌ها و تکنولوژی‌های متعددی را کشف و اختراع کرده‌اند که باعث می‌شد زندگی راحت‌تری داشته باشند. شوربختانه بخش زیادی از دانش باستانی با گذشت زمان از بین رفته یا به فراموشی سپرده شده است. اما خوشبختانه معدودی از این تکنولوژی‌ها توانسته‌اند جان سالم به در برده و در دوران اخیر باز کشف شده‌اند که به ما امکان می‌دهند درک بهتری از جوامع باستانی داشته باشیم. در ادامه این مطلب از مجله دلتا قصد داریم شما را با تکنیک‌ها و تکنولوژی های خلاقانه باستانی آشنا کنیم که امروزه همچنان به کار برده می‌شوند یا دست‌کم کاربرد دارند.

تکنولوژی های خلاقانه باستانی

۱- تکنیک جوجه کشی

دو هزار سال پیش، مصریان باستان تکنیکی برای جوجه کشی خلق کردند که امروزه همچنان در مناطق روستایی این کشور به کار گرفته می‌شود. در این تکنیک جوجه کشی از «تنور تخم» استفاده می‌شود که شرایط گرمایی و رطوبتی زیر مرغ کرچ را تقلید می‌کند. این تنور‌ها می‌توانند در طی دو تا سه هفته بیش از ۴،۰۰۰ تخم را به جوجه تبدیل کنند. برخی از اولین اسناد تاریخی که به «تنور‌های تخم» در مصر باستان اشاره دارند به دوران ارسطو باز می‌گردند. او در نوشته‌های خود می‌نویسد که در مصر، تخم مرغ‌ها به شکل همزمان به جوجه تبدیل می‌شوند و حتی امروز نیز این تکنیک دو هزار ساله همچنان در مناطق روستایی مصر به کار گرفته می‌شود. این تنور‌ها از آتش برای تقلید گرما و رطوبت زیر پر‌های مرغ استفاده می‌کنند.

از بیرون، این تنور‌ها شکل اهرام کوچکی هستند که روی پایه‌ای مستطیلی قرار گرفته اند. داخلشان سالن‌های دو طبقه‌ای است که بخش پایین و بالا دارند. در دالان‌های بالایی، ناودانی کوچک پر از آتش است و گرمایش از طریق دریچه‌هایی کوچک به قسمت پایین منتقل می‌شود. در این تنور‌ها از مدفوع شتر یا گاو به عنوان سوخت استفاده می‌شود و بدین ترتیب مصریان می‌توانستند دما را طوری نگه دارند که تخم‌ها در طی دو تا سه هفته به جوجه تبدیل شوند.

تکنولوژی های خلاقانه باستانی

۲- تولید یخ در بیابان

ایده‌ای تولید یخ به شکل مصنوعی ایده‌ای تازه‌ای نیست. ۴۰۰ سال پیش از میلاد مسیح، ایرانیان باستان می‌دانستند که چطور در بیابان یخ تولید کنند. در حالی که به هیچ وجه تکنولوژی امروزی وجود نداشت. برای این کار، آن‌ها ساختار‌هایی ویژه به نام یخچال ساخته بودند که از تکنیک‌های خنک سازی تبخیری استفاده می‌کرد. این ساختار‌های مخروطی عظیم اغلب سوراخ‌هایی در ته خود داشتند که اجازه می‌دادند هوای سرد وارد شده و هوای گرم را وادار به خروج از قسمت بالای مخروط می‌کرد. دیوار‌های این سازه‌ها معمولا بسیار ضخیم و مقاوم در برابر گرما بوده تا آب کاملا دور از دسترس آفتاب باشد.

۳- جراحی پلاستیک در هند باستان

اولین توصیفی که در مورد جراحی‌های پلاستیک یا بازسازی پوست وجود دارد به هند باستان باز می‌گردد. در آن دوران، مجازات‌هایی مانند بریدن بینی برای زنا و دیگر کار‌های خلاف رایج بود. از این رو حاضر شدن در انظار عمومی با بینی بریده معمولا شرمندگی گناهکاران را در پی داشت و تا پایان عمر با این معضل دست به گریبان بودند. از این رو پزشکان هندی نوعی عمل جراحی زیبایی بینی را ابداع کرده بودند که افراد بینی بریده شده را از این شرایط ناخوشایند نجات می‌داد. پزشکان هندی جراحی‌هایی را انجام می‌دادند که بسیار شبیه تکنیک‌های جراحی پلاستیک امروزی است.

تکنولوژی های خلاقانه باستانی

پیشنهاد مطالعه: مطلب عجیب‌ترین خرافاتی که مردم جهان به آن‌ها باور دارند را بخوانید.

۶ دیدگاه

  1. سید محمود رئیس زاده

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ در ۲:۴۶ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۹ فروردین ۱۴۰۱ در ۲:۲۲ ب٫ظ

  3. بابک زاوشی

    ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ در ۰:۳۰ ق٫ظ

    از زحمات شما سپاسگذارم، مجله پر باری است، عالی

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ در ۹:۳۳ ق٫ظ

      ممنون از همراهی شما دوست عزیز

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۰:۱۴ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ در ۴:۲۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…