چهارشنبه سوری کجا برویم؟

۱۳
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
چهارشنبه سوری از جشن‌های باستانی و با قدمت ایرانیان است که شکوه بسیاری دارد. در این مطلب درصدد هستیم به شما کمک کنیم تا این مراسم جذاب را ایمن‌تر و جذاب‌تر تجربه کنید.
چهارشنبه سوری

هر آداب و رسومی فلسفه‌ خودش را داره، چهارشنبه سوری هم از این قاعده مستثنا نیست. قدمت این جشن باستانی آنچنان زیاد است که در شاهنامه فردوسی هم به آن اشاره‌هایی شده است. در مجله دلتا با ما همراه باشید تا به شما بگویم کجا و چگونه این مراسم زیبا و باستانی را پر شکوه‌تر جشن بگیریم.

فال حافظ در آخرین غروب سه‌شنبه شیراز

از استان فارس شروع می‌کنیم که شهر ادب و اهالی دل هست. می‌گویند، با توجه به ارادتی که شیرازی‌ها به حافظ دارند در شب چهارشنبه‌سوری دور هم جمع می‌شوند و فال حافظ می‌گیرند. دختران دم‌بخت هم به زیارت حضرت شاهچراغ می‌روند و حتی در این شب برخی از مادران برای برآورده شدن حاجت خود زیر گنبد مسجد جامع شیراز حلوا می‌پزند یا آشی مخصوص به نام «ابو دردا» درست می‌کنند که وسایل اولیه این آش حتما باید از راهی مثل مراسم قاشق‌زنی تامین بشود.

چهارشنبه سوری ۱۴۰۱

اسپند، کندر، گلاب و شمع پای ثابت گیلانی‌ها

شاید بشود گفت دود کردن اسپند و کندر یکی از رسوم گیلانی‌ها در شب چهارشنبه ‌سوری است. آن‌ها گلاب را به صورت خود می‌زنند و شمع را به نیت روشنایی روشن می‌کنند.

کار دیگری که گیلانی‌ها انجام می‌دهند ریختن خاکستر در هنگام شب پای درخت‌های آن منطقه است. آن‌ها معتقدند این عمل به باروری این درخت‌ها در سال‌های آتی کمک خواهد کرد.

جالب است بدانید، آجیل چهارشنبه ‌سوری در هر جای ایران ترکیب خاص خود را دارد. در گیلان هم اجزای این آجیل رنگارنگ و زیبا از دانه‌های خوردنی و رستنی‌هاست. این آجیل شور و شیرین، مانند آجیل مشکل‌گشاست؛ یعنی علاوه‌بر مواد اصلی بو داده شور و شیرین آجیل، برگه هلو و زردآلو، قیسی، کشمش سبز، مویز، باسلـوق، پسته و بادام، فندق بو نداده، نقل، شکر پنیر و مغز گردو هم در آن وجود دارد.

اگر به این دست مطالب علاقه‌مند هستید مطلب عید، سری هم به این بهشت بهاری بزنید را هم مطالعه کنید.

چهارشنبه سوری ۱۴۰۱

چهارشنبه ‌سوری و آش‌های خوشمزه مازندران

شب چهارشنبه ‌سوری در نقاط مختلف مازندران پخت آش مخصوصی متداول هست که پس از اتمام مراحل پخت، آن را در ظرف می‌ریزند و بین آشنایان، فامیل و همسایه‌ها پخش می‌کنند. جالب است بدانید کسی که آش را دریافت می‌کند، ظرف آش را نشسته به صاحب آن تحویل می‌دهد، مازندرانی‌ها این را نشانه صمیمت در روابط می‌دانند.

چهارشنبه سوری مبارک

شال‌اندازی و هدیه چهارشنبه سوری استان مرکزی

رسم جالبی در تعدادی از روستاهای استان مرکزی در چهارشنبه‌سوری وجود دارد که مربوط به جوان‌هایی می‌شود که نامزد کرده‌اند. این پسرها از روی پشت بام خانه دختر، شال را به پایین می‌اندازند و دخترها هم در گوشه‌ای از شال، تخمه و شیرینی می‌پیچند. اسم این رسم را مرکزی‌ها گذاشتند شال‌اندازی. البته این رسم در شهرها و روستاهای همدان و زنجان هم اجرا می‌شود. می‌گویند چیزی که صاحب‌خانه در شال گذاشته هم هدیه چهارشنبه‌سوری است. اگر هدیه نان باشد نشانه‌ نعمت و اگر شیرینی باشد نشانه شیرین‌کامی و شادمانی است. انار نشانه کثرت اولاد در آینده، گردو نشانه طول عمر، بادام و فندق نشانه استقامت و بردباری در برابر دشواری‌ها، کشمش نشانه پرآبی و پربارانی سال نو و سکه نقره نشانه سپیدبختی است.

چهارشنبه سوری مبارک

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب گردشگری سری هم به مطلب بهشت گردشگری خوزستان را برای نوروز انتخاب کنید بزنید.

۱۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ در ۰:۲۷ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ در ۱:۱۰ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ در ۱:۵۵ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۱:۲۱ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۱:۲۱ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ در ۹:۵۴ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ در ۹:۵۴ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ در ۸:۲۷ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ در ۸:۰۰ ب٫ظ

  10. ناشناس

    ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ در ۷:۳۲ ب٫ظ

    🙏🌹

    پاسخ

  11. ناشناس

    ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ در ۷:۲۰ ب٫ظ

  12. ناشناس

    ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ در ۶:۰۳ ب٫ظ

  13. ناشناس

    ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ در ۵:۴۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…