مجازات جعل کارت پایان خدمت چیست؟

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
جعل در قانون ایران جرم حساب می‌آید و شخصی که مرتکب این جرم شود باید مجازات قانونی را پشت سر بگذارد اما بسیاری اوقات مردانی که در سن قانونی قرار دارند اقدام به جعل کارت پایان خدمت می‌کنند.
مجازات جعل کارت پایان خدمت

جعل کارت پایان خدمت جرم به حساب می‌آید. فردی که به قصد فریب یا ضرر رساندن به دیگری دروغ را جای حقیقت نشان دهد. همچنین با ارائه و ساختن گواهی پزشکی جعلی، بخواهد معافیت بگیرد مرتکب این جرم شده است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مجازات جعل کارت پایان خدمت می‌پردازیم.

مجازات جعل کارت پایان خدمت

مجازات جرم جعل کارت پایان خدمت با توجه به این که خود فرد شخصا این جرم را مرتکب شده یا جاعل این عمل را مرتکب شده با مواقعی که طبیب یا پزشک تصدیق‌نامه‌ای را خلاف واقع برای معافیت از نظام وظیفه بدهد متفاوت است.

به همین دلیل قانون‌گذار در قانون مجازات اسلامی این موارد را در مواد قانونی جداگانه‌ای مطرح کرده است. در ذیل به بررسی هر یک از آن ها می‌پردازیم:

  •  اگر جعل‌کننده خود فرد یا جاعل باشد طبق ماده ۵۳۸ مجازات می‌شود. طبق این ماده اگر هر کس شخصا برای معافیت خود از خدمت اقدام به جعل کند. همچنین توسط شخص دیگری برای فرار از خدمت دولت یا نظام وظیفه یا برای تقدیم به دادگاه گواهی ‌پزشکی به اسم طبیب جعل کند. مجازات وی حبس از شش ماه تا یک‌سال یا به سه تا شش میلیون ریال جزای نقدی است.

مجازات جعل کارت

  • اگر پزشک، مدرک یا تصدیق‌نامه خلاف واقع به دیگری بدهد بر طبق ماده ۵۳۹ مجازات می‌شود. طبق این ماده اگر پزشک یا طبیب تصدیق‌‌نامه بر خلاف واقع درباره شخصی برای معافیت از خدمت در ادارات رسمی یا نظام وظیفه یا برای تقدیم به مراجع ‌قضائی بدهد به حبس از شش ماه تا دو سال یا به سه تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد. هرگاه تصدیق‌‌نامه مزبور به واسطه اخذ‌ مال یا وجهی انجام گرفته علاوه بر پس گرفتن و ضبط آن به عنوان جریمه، به مجازات مقرر برای رشوه‌‌گیرنده محکوم می‌گردد.

لازم به ذکر است که اگر پزشک برای دادن مدرک خلاف واقع از فرد وجه یا پولی گرفته باشد باید آن مال را به عنوان جریمه پرداخت کند و هم به مجازات جعل کننده و هم مجازات رشوه‌گیرنده محکوم می‌شود.

جعل کردن

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب نکات مهم برای معامله ملک با وکالتنامه را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ در ۹:۵۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۷ فروردین ۱۴۰۱ در ۰:۴۵ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۴ فروردین ۱۴۰۱ در ۲:۵۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …