کشف یک لاک‌پشت ناشناخته در جزیره‌ای دور افتاده

۶
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در یک اکتشاف جالب توجه، دانشمندان در منطقه گالاپاگوس اکوادور یک گونه لاک‌پشت غول پیکر را شناسایی کردند که تاکنون برای علم ناشناخته بود.
گونه جدیدی از لاک پشت غول پیکر

وزارت محیط زیست اکوادور اعلام کرد، پس از آزمایش DNA که نشان داد حیوانات ساکن در جزایر گالاپاگوس هنوز به‌طور کامل برای علم ثبت نشده‌اند، گونه جدیدی از لاک پشت غول پیکر کشف کرد که تاکنون برای دانش بشری ناشناخته بود. با مجله دلتا همراه باشید.

گونه جدیدی از لاک پشت غول پیکر

محققان مواد ژنتیکی لاک‌پشت‌هایی را که در حال حاضر در سن کریستوبال زندگی می‌کنند با استخوان‌ها و صدف‌های جمع‌آوری‌ شده در سال ۱۹۰۶ از غاری در ارتفاعات جزیره مقایسه کردند و دریافتند که آن‌ها متفاوت هستند. کاشفان قرن بیستم هرگز به مناطق پست شمال شرقی جزیره، جایی که حیوانات امروزی در آن زندگی می‌کنند، نرسیدند و در نتیجه، تقریبا ۸۰۰۰ لاک‌پشت غول پیکر بدون هیچ‌گونه مشکل توانستند تا به امروز باقی بمانند. با این حال، اکنون به‌نظر می‌رسد که این جانوران غول پیکر از گونه‌ای متفاوت هستند.

گونه لاک‌پشت غول پیکری که در جزیره سن کریستوبال زندگی می‌کند و اکنون به‌طور علمی با نام Chelonoidis chathamensis شناخته می‌شود، از نظر ژنتیکی با گونه‌های متفاوت مطابقت دارد.

جزایر گالاپاگوس، زیستگاه گونه‌های منحصر به فرد

جزایر گالاپاگوس که در اقیانوس آرام در حدود ۱۰۰۰ کیلومتری سواحل اکوادور واقع شده‌اند، یک منطقه حفاظت شده حیات‌وحش و زیستگاه گونه‌های منحصر به فرد گیاهی و جانوری است. این مجمع الجزایر به دنبال مشاهدات و تحقیقات زمین‌شناس و طبیعت‌شناس بریتانیایی چارلز داروین در مورد تکامل در آنجا معروف شد. این دانشمند طی یک سفر دریایی به این مجمع الجزایر آمد تا پوشش گیاهی و جانوری منحصر به فرد آن را بررسی کند.

مشاهدات و نمونه‌برداری‌های وی در طول این سفر نقش اصلی را در شکل‌گیری نظریه مشهور داروین داشته است. اولین ورود ثبت شده به این جزایر مربوط به سال ۱۵۳۵ میلادی و زمانی است که یک کشیش اهل دومینیکن به نام فری توماس دو برلانگا برای حل یک اختلاف ما بین فرانسیسکو پیزارو و افسران تحت فرمانش به پرو رفت. دوبرلانگا در ابتدا، مسیر خود را گم کرد، ولی در نهایت به مناطق تحت سیطره اسپانیا بازگشت و وضعیت جزایر و موجودات زنده ساکن آن‌ها را برای دیگران توصیف کرد.

منقرض شدن لاک‌پشت های غول پیکر

طبق گزارش پارک ملی گالاپاگوس، در ابتدا ۱۵ گونه لاک‌پشت غول پیکر در این جزایر وجود داشت که سه مورد از آن‌ها قرن‌ها پیش منقرض شدند. در سال ۲۰۱۹، بیش از ۱۰۰ سال پس از اینکه گونه منقرض شده در نظر گرفته شد، یک نمونه از Chelonoidis phantastica در جزیره فرناندینا پیدا شد. محققان به بازیابی DNA بیشتری از استخوان‌ها و پوسته‌ها ادامه خواهند داد تا مشخص شود که آیا لاک‌پشت‌های ساکن در سان کریستوبال که ۵۵۷ کیلومتر طول دارد، گونه جدید دیگری نیز داشتند یا خیر.

گونه جدیدی از لاک پشت غول پیکر

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب دانستنی‌های جالب در مورد حیوانات که شاید باور نکنید! را بخوانید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ در ۹:۱۰ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ در ۸:۱۸ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ در ۱:۴۰ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ در ۸:۲۷ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ در ۸:۳۷ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ در ۷:۵۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…