نکات مهم برای معامله ملک با وکالتنامه

۴
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
معامله وکالتی شاید در وهله اول خوب به نظر بیاید و در هزینه و زمان صرفه‌جویی کند اما در آخر ممکن است فرد خریدار یا فروشنده را متحمل ضرر بسیار بزرگی کند.
معامله ملک با وکالتنامه

در بیشتر مواقع املاک به‌صورت وکالتی به فروش می‌­رسند که مشکل مهمی در سند وجود داشته باشد. در بسیاری از موارد نیز ممکن است با ندانستن موارد قانونی این نوع معامله، خریدار پولش را از دست بدهد. البته این ضرر در همه معاملات با وکالتنامه صدق نمی‌­کند. خریداران با دانستن موارد قانونی معامله ملک با وکالتنامه می‌توانند از ضررهای ممکن جلوگیری کنند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع معامله ملک با وکالتنامه می‌پردازیم.

مشکلات ممکن در معاملات ملکی با وکالتنامه

  • وکالتنامه با فوت یا از دست دادن سلامت عقلی یکی از طرفین از بین می­‌رود: زمانی‌که یکی از طرفین بعد از معامله فوت کند یا سلامت عقلی خود را از دست بدهد وکالتنامه فسخ می­‌شود. سلامت عقلی منظور دیوانگی، آلزایمر یا دیگر بیماری‌­های مرتبط با عقل انسان است. درصورتی‌که قولنامه‌­ای تنظیم نشود پس از مرگ فروشنده ملک به وارثین می‌­رسد. اگر خریدار نیز فوت کند ملک به فروشنده بازگردانده می­‌شود.
  • ملک پس از فروش توقیف شود: ملکی که به‌صورت وکالتی خریداری می­‌شود در واقع از نظر قانون، خریدار صاحب ملک شناخته نمی‌­شود. برای همین طلبکاران می­‌توانند از طریق قانون حکم توقیف ملک را بگیرند. اگر خریدار بتواند از طریق قانون اثبات کند که ملک را خریده است دادگاه حکم را فسخ می‌­کند. البته این مراحل زمان­‌بر است و در این زمان ملک توقیف است و خریدار به آن دسترسی ندارد.
  • اختلافاتی که بین خریدار و فروشنده به وجود می‌­آید: درصورتی‌که پس از معامله بین خریدار و فروشنده مشکلی پیش آید فروشنده می‌تواند مشکل‌ساز شود. خریدار معامله بین خود و خریدار را منکر می­‌شود و ثمن معامله را درخواست می‌­کند. اگر خریدار مدرکی در مورد معامله نداشته باشد دوباره مجبور می­‌شود بر اساس قانون، ثمن را به فروشنده بدهد.
  • فروشنده، ملکی که با وکالتنامه به شخصی فروخته است را به شخص دیگری بفروشد: یکی دیگر از مشکلات معامله با وکالتنامه زمانی‌ است که فروشنده می­‌تواند ملک را به دیگری نیز بفروشد. زمانی‌که فردی ملکی را با وکالتنامه خریداری می­‌کند از نظر قانون صاحب ملک شناخته نمی­‌شود. فروشنده که هنوز صاحب ملک است اختیار فروش مال خود را به دیگری نیز دارد. برای همین لازم است قولنامه یا مبایعه‌نامه‌­ای برای معامله بین طرفین برای معامله با وکالتنامه تنظیم شود.

معامله ملک

نکات مهم در معامله ملک با وکالتنامه

  • حتما در کنار وکالتنامه، قولنامه‌­ای بین طرفین تنظیم شود.
  • اگر ملک قبلا چندین بار به‌صورت وکالتنامه‌­ای معامله شده حتما وکالتنامه اولیه را درخواست کنید. وکالتنامه اولیه را به دقت مطالعه کرده و مطمئن شوید مشکلی در آن وجود نداشته باشد.
  • در معامله با وکالتنامه نباید زمانی در نظر و نوشته شود. دراین‌صورت در زمان مقرر وکالتنامه باطل می‌شود.
  • قبل از معامله با وکالتنامه حتما از دلیل این کار مطلع شوید. بدهی به شهرداری یا دیگر ارگان­‌ها از میزان بدهی استعلام بگیرید.
  •  هنگام معامله حتما از دفاتر اسناد رسمی اعتبار و صحت وکالتنامه را استعلام بگیرید و اطمینان حاصل کنید.
  • در وکالتنامه حتما ذکر شود که تمام حقوق قانونی از جمله فروش یا اجاره ملک از خریدار یا موکل سلب می­‌شود.
  • برای تنظیم وکالتنامه به دفاتر ثبت اسناد مراجعه کنید و وکالتنامه را به‌صورت رسمی تنظیم و ثبت کنید.

معامله با وکالتنامه

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب این نکات طلایی را هنگام تمدید قرارداد اجاره رعایت کنید  را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۳:۲۵ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ در ۱:۵۳ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ در ۳:۴۴ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ در ۶:۴۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …