بخشیدن مهریه چه عواقبی برای زن دارد؟

۶
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مطابق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی به محض خواندن صیغه عقد، زن مالک مهریه می‌شود و هرگونه دخل و تصرفی که بخواهد می‌تواند در آن بنماید. با توجه به این‌که زن در نحوه استفاده از مهریه‌اش تام‌الاختیار است پس می‌تواند آن را به شوهرش ببخشد.
عواقب بخشیدن مهریه

زن می‌تواند مهریه‌اش اعم از آن که وجه نقد، مال منقول، مال غیرمنقول، طلا و هر آن‌چه که به عنوان مهریه مهر او قرار گرفته است را در دفتر اسناد رسمی یا روی کاغذ عادی همراه با امضای شهود به شوهرش ببخشد. حال ممکن است این سوال در ذهن زنانی که مهریه‌شان را بخشیده‌اند شکل گرفته باشد که حال که مهریه خود را بخشیده‌اند چه پیامد و مشکلاتی ممکن است برای‌شان بوجود بیاید. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع عواقب بخشیدن مهریه می‌پردازیم.

عواقب بخشیدن مهریه

بخشیدن مهریه زن به مرد در قالب ابرا، صلح در عوض گرفتن مال دیگر یا هبه باعث این خواهد شد که دیگر زن نتواند به مهریه‌ای که بخشیده رجوع کند.

مطابق ماده ۲۸۹ قانون مدنی ابرا به این معناست که طلبکار با درخواست خودش از دریافت طلبش صرف‌نظر کند. درصورتی‌که زن همسرش را از پرداخت مهریه بری‌الذمه کرده باشد دیگر امکان پشیمانی وجود ندارد.

اگر زنی مهریه‌اش را به شوهرش ببخشد و بعدا زوجین تصمیم به جدایی بگیرند بایستی طلاق‌شان از نوع توافقی باشد. مگر این‌که زن طلاق بخواهد اما مرد راضی به جدایی نباشد. در این حالت زن با پرداخت مالی علاوه بر مهریه‌اش رضایت شوهر به طلاق توافقی را جلب می‌کند. دراین‌صورت طلاق توافقی در قالب طلاق خلعی انجام می‌گیرد.

بخشیدن مهریه

حالا اگر زنی مهریه‌اش را به شوهرش ببخشد و پس از مدتی قصد جدایی از وی داشته باشد، در این‌صورت باید مالی را به مرد پرداخت کند. اگر زن مهریه‌اش را نبخشیده بود به این میزان متضرر نمی‌شد. زیرا در این‌صورت هم مهریه‌اش را بخشیده است و هم این که دوباره باید مجددا مالی را به همسرش ببخشد. زن باید مالی را به شوهرش ببخشد تا از قید زوجیت وی رها شود.

بخشیدن مهریه در دوران عقد ممکن است عواقب بسیار بدی برای زن به همراه داشته باشد. مثلا مهریه زن شش دانگ منزل مسکونی است و زن آن را به شوهرش می‌بخشد. حال با توجه به این‌که هنوز زوجین زندگی مشترک را آغاز نکرده‌اند و دخولی انجام نشده است زوجین تصمیم به طلاق می‌گیرند. در این حالت قانونا در زمان عقد و قبل از دخول زن مستحق نصف مهریه است و باید قیمت نصف دیگر را به شوهرش بپردازد.

مطالبه مهریه

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا مهریه به زن نازا تعلق می‌گیرد   را مطالعه کنید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۳:۱۵ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۶ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۱:۵۲ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۶ فروردین ۱۴۰۱ در ۰:۲۹ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۵ فروردین ۱۴۰۱ در ۷:۲۳ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۵ فروردین ۱۴۰۱ در ۰:۲۲ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۴ فروردین ۱۴۰۱ در ۷:۲۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …