روش‌های پیشگیری از اختلاف در تقسیم ارث

۶
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آن‌چه از گذشته تا کنون اغلب افراد پس از مرگ عزیزان‌شان با آن روبرو می‌شوند عدم همکاری وراث و به تبع آن اختلاف در تقسیم ارث است.
پیشگیری از اختلاف در تقسیم ارث

بعد از فوت، فرد کنترل و مالکیت خویش بر اموال و دارایی‌اش را از دست داده و اموال و دارایی‌های بجا مانده از وی به وراث قانونی او تعلق می‌گیرد. هنگامی که متوفی وصیتنامه‌ای تنظیم ننموده یا وراث وی قادر به تراضی و توافق بر سر اداره و تقسیم ارثیه نباشند. همین امر موجب بروز اختلافات فی مابین آن‌ها می‌گردد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع پیشگیری از اختلاف در تقسیم ارث می‌پردازیم.

روش‌های پیشگیری از اختلاف در تقسیم ارث

پیرو اختلافات پیش آمده در تقسیم ارثیه و مسائل مربوط به سهم‌الارث و مواجه شدن با ناسازگاری و عدم همکاری برخی وراث در خصوص ارث بجا مانده از متوفی، می‌توان به راهکارهای زیر جهت پیشگیری از اختلاف در تقسیم ارث اشاره داشت.

تنظیم یک وصیتنامه قبل از فوت

جهت پیشگیری از اختلاف در تقسیم ارث بین وراث، هر فرد می‌تواند قبل از فوت خود اقدام به تنظیم وصیتنامه نموده است. این وصیتنامه می‌تواند با حضور شخص در دفاتر اسناد رسمی تنظیم گردد. همچنین ممکن است به خط خود فرد با ذکر دقیق تاریخ و امضاء به‌صورت خودنوشت باشد. باید دانست بر اساس ماده ۲۹۱ قانون امور حسبی وصیتنامه باید بر اساس تشریفات قانونی تنظیم گردد. درغیراین‌صورت در مراجع رسمی پذیرفته نیست مگر اینکه اشخاص ذینفع در ارث به صحت آن اقرار نمایند.

تنظیم وصیت نامه عهدی و مشخص نمودن وصی

بر اساس ماده ۸۲۶ قانون مدنی یکی از اقسام وصیت، وصیت عهدی است. در آن فرد وصیت‌کننده یک یا چند نفر را برای انجام امر یا اموری مامور نماید. مستفاد از ماده ۸۵۴ قانون مدنی، هر فرد می‌تواند به موجب وصیت، یک یا چند نفر را مکلف به انجام اموری بعد از فوت خود نماید. به این افراد در اصطلاح حقوقی وصی گفته می‌شود.

صلاحیت وصی می‌تواند ناظر به تربیت و نگهداری از اولاد متوفی، پیگیری امور مربوط به دیون و بدهی‌های وی بعد از فوت، رسیدگی به امور معنوی از قبیل نماز و روزه و هر امر دیگری باشد که فرد در وصیتنامه خود تعیین می‌نماید.

اختلاف در تقسیم ارث

تفویض وکالت به یکی از وراث در خصوص امور مربوط به ارث

وراث می‌توانند جهت پیشگیری از اختلافات احتمالی در خصوص ارثیه، به یکی از وراث که مورد اعتماد و اطمینان سایرین است وکالت دهند. این فرد باید در یکی از دفاتر اسناد رسمی به وی تفویض اختیار نمایند تا به نمایندگی از سایر وراث در خصوص امور مربوط به ارث مانند گرفتن برگه گواهی انحصار وراثت و حکم تقسیم ترکه از شورای حل اختلاف، حضور در دفاتر اسناد رسمی به عنوان نماینده قانونی سایر وراث جهت امضا هنگام فروش مالی که به‌طور مشترک بین وراث موجود است و مواردی از این قبیل حاضر گشته و پس از تعیین تکلیف امور، ماحصل کار را در اختیار سایرین قرار دهد.

پیشگیری از اختلاف

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب دریافت ارث زن نیاز به چه شرایطی دارد؟  را مطالعه کنید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ در ۶:۱۰ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۹ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۲:۳۶ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ در ۴:۱۲ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ در ۵:۵۵ ب٫ظ

  5. ف ف

    ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ در ۰:۰۴ ق٫ظ

    خیلی متشکر از راهنمایی‌هایی که ذینفع وارثها میباشد

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ در ۸:۵۰ ق٫ظ

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …