آیا مهریه به زن نازا تعلق می‌گیرد

۵
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از مهم‌ترین حقوقی که به موجب عقد ازدواج به زنان تعلق می‌گیرد، مهریه است. مهریه چه از نوع مهریه عندالمطالبه و چه مهریه عندالاستطاعه باشد به محض عقد نکاح به ملکیت زن در می‌آید و مرد در صورت مطالبه مهریه توسط زن، موظف به پرداخت آن خواهد شد.
مهریه به زن نازا

بر اساس قانون، در مواردی ممکن است زن از حق مهریه محروم شود اما این موارد استثنایی و بسیار کم هستند. حال سوالی که ممکن است در این خصوص مطرح شود آن است که آیا به زن نازا مهریه تعلق می‌گیرد؟ در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مهریه به زن نازا می‌پردازیم.

مالکیت زن بر مهریه

بر اساس ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، ” به مجرد عقد، زن مالک مهر می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید. ” بر اساس این ماده، مالکیت زن بر مهریه به محض انعقاد عقد نکاح به وجود می‌آید. از جمله آثار مالکیت زن بر مهریه هم این است که به محض وقوع عقد، می‌تواند تمامی مهریه تعیین شده را مطالبه نماید یا اقدام به بخشش مهریه به همسرش نماید.

البته نکته مهمی که باید به آن اشاره کنیم آن است که زن به محض وقوع عقد، مالک مهریه می‌شود اما اگر قبل از رابطه زناشویی مثلا در دوران عقد از همسرش جدا شود، تنها نصف مهر به او تعلق می‌گیرد. یعنی زمانی زن می‌تواند تمام مهریه‌اش را مطالبه کند که رابطه زناشویی میان زوجین برقرار شده باشد.

تعلق مهریه به زن

در شرایط عادی، زن به محض وقوع عقد نکاح مالک مهریه می‌شود و مهریه به وی تعلق می‌گیرد و مرد هم به محض مطالبه مهریه توسط زن، مکلف به پرداخت آن است. البته مواردی وجود دارد که بر اساس آن مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد. مثلا اگر عقد نکاح به دلایلی باطل بوده باشد و رابطه زناشویی هم میان زوجین شکل نگرفته باشد. همچنین اگر زن و مرد مهریه‌ای تعیین نکرده باشند و قبل از تعیین مهریه، زن فوت کند و رابطه زناشویی هم شکل نگرفته باشد.

 مهریه گرفتن زنمهریه زن نازا

درصورتی‌که با زن نازا رابطه زناشویی بر قرار شده باشد، او مستحق تمام مهریه است. با این حال درصورتی‌که پیش از وقوع رابطه زناشویی، عقد نکاح با طلاق خاتمه پیدا کرده باشد و زن نازا باشد، تنها نصف مهریه به او تعلق می‌گیرد. چرا که در دوران عقد مهریه زن نصف می‌شود.

نکته مهم در این خصوص هم آن است که نازایی زن عیب محسوب نمی‌شود و مرد نمی‌تواند به دلیل نازایی زن اقدام به فسخ نکاح با او کند.

مهریه زن نازا

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب شرایط تعیین اقساط مهریه  را مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ در ۲:۰۴ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۰:۱۱ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ در ۳:۵۷ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۱:۳۱ ق٫ظ

    مهری بایدپرداخت شودالااکثردخترخانمها که عقدمیکنندحج واجب به گردان اوست باید اول اعمال حج رابجااوردبدبرودخانه شوهرش تازمانی که این حج پرکردن زن مانده طبق نظرشرح مقدس درست نیست قانون باید کاری من هم مردبتواندبدهیش پرداخت کن هم زن بتواندحقش ازمردبگیردطبق قانون باید این باشدهچوقت نه اختلاف درزندگی هاپیش نمیاید۱۴سکه ‌و۵مثقال طلاهرکس میتواند پرداخت کندوهم مردم زن بحث خودمیرسن د

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ در ۸:۵۱ ق٫ظ

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …