طرز تهیه قطاب یزدی، مخصوص نوروز

۳
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تاریخچه پخت قطاب در ایران به‌صورت رسمی به زمان قاجار می‌رسد؛ اما برخی از مورخان پخت آن را مربوط به دوران پیش از ورود اسلام به ایران می‌دانند.
طرز تهیه قطاب یزدی

قطاب یکی از شیرینی‌های سنتی، بسیار خوشمزه و محبوب ایرانی است که خاستگاه آن شهر یزد است و در میان شیرینی‌های یزدی طرفداران زیادی دارد. قطاب یزدی از دو بخش لایه خمیری و لایه داخلی تشکیل شده است. با مجله دلتا همراه باشید تا طرز تهیه قطاب یزدی را یاد بگیرید.

مواد لازم برای تهیه قطاب یزدی

  • آرد سفید شیرینی: ۳۰۰ گرم
  • تخم‌مرغ: ۱ عدد
  • زرده تخم‌مرغ: ۱ عدد
  • ماست کم‌چرب: ۱۰۰ گرم
  • روغن جامد: ۱۰۰ گرم
  • وانیل: یک چهارم قاشق چای‌خوری

طرز تهیه قطاب یزدی

برای تهیه مواد میانی قطاب پودر نارگیل، گردو و یا پودر پسته را همراه با پودر هل یا هل درسته و پودر قند داخل آسیاب بریزید و چند دقیقه بزنید تا مواد حالت خمیری و چسبنده پیدا کند. سپس مواد آماده را کنار بگذارید.

تهیه خمیر

مرحله اول

ابتدا تخم‌مرغ کامل را همراه با یک زرده تخم‌مرغ و وانیل داخل یک کاسه مناسب بریزید و حدود ۱ دقیقه با همزن برقی بزنید؛ سپس روغن جامد را اضافه کنید و سی ثانیه دیگر هم بزنید. در مرحله بعد ماست را به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا مواد به صورت یکدست با هم مخلوط شوند.

قطاب یزدی خانگی

مرحله دوم

در این مرحله همزن را کنار بگذارید و آرد را کم‌کم و طی سه مرحله به مواد اضافه کنید و با دست هم بزنید تا کم‌کم خمیری نرم و لطیف شکل بگیرد که به دستتان نمی‌چسبد. اگر خمیر هنوز به دستتان می‌چسبید یا چرب بود، کمی دیگر آرد شیرینی به آن اضافه کنید. توجه داشته باشید که خمیر قطاب را نباید بیش از حد ورز بدهید زیرا به روغن می‌افتد و در نهایت قطاب شما خشک خواهد شد.

 مرحله سوم

روی خمیر را با یک پارچه تمیز بپوشانید و نیم ساعت داخل یخچال بگذارید تا استراحت کند. سپس خمیر را از یخچال خارج کنید و روی میز کار بگذارید. حالا به اندازه یک گردو از خمیر بردارید و کف دستتان باز کنید تا شبیه یک دایره شود و بعد یک قاشق از مواد میانی قطاب که از قبل آماده کرده‌اید، وسط خمیر بریزید. حالا با کمک انگشتان دست اطراف خمیر را جمع کنید و بالا بیاورید و به هم بچسبانید، طوری که خمیر به شکل یک گردو کاملا گرد باشد. خمیر را کف دستتان بچرخانید تا ترک‌های احتمالی روی خمیر برطرف شود و هنگام سرخ شدن باز نشود.

 مرحله چهارم

داخل یک شیرداغ‌کن یا قابلمه گود روغن بریزید و روی حرارت اجاق گاز بگذارید تا روغن داغ شود. سپس قطاب‌ها را یکی یکی سرخ کنید. رنگ قطاب باید طلایی روشن باشد و نباید قطاب را بیش از اندازه سرخ کنید که تیره و قهوه‌ای شود.

 مرحله پنجم

بعد از اینکه قطاب‌های سرخ‌شده کاملا خنک شدند، آن‌ها را داخل پودر قند بغلتانید و بعد داخل ظرف مورد نظر بچینید و با پودر پسته تزیین کنید. قطاب را باید داخل یک ظرف دربسته و در یخچال نگهداری کنید.

اگر به شیرینی‌های نوروزی علاقه دارید شیرینی پفکی گردویی مخصوص نوروز را بخوانید.

قطاب یزدی

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن دستورهای شیرینی نوروزی شیرینی چنگالی را بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ در ۰:۲۹ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ در ۱:۳۶ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ در ۲:۰۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

طرز تهیه لیمو عمانی خانگی + ویدئو

درست کردن بعضی از چاشنی‌ها مانند رب گوجه فرنگی یا لیمو عمانی در خانه می‌تواند برای ما بسیا…