ارث زن از شوهر در صورت داشتن فرزند

۱۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
از جمله مسائلی که همواره سبب اختلاف میان وراث متوفی است، مبحث سهم‌الارث هر یک از وراث است.
ارث زن در صورت داشتن فرزند

افرادی که با متوفی قرابت نسبی (مانند فرزند) یا قرابت سببی (مانند زوج یا زوجه) دارند، با توجه به درجه و قرابت (نزدیکی) در طبقات مختلفی قرار می‌گیرند که با توجه به طبقه و جایگاهشان میزان سهم‌الارث هر یک متفاوت خواهد بود. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع ارث زن در صورت داشتن فرزند می‌پردازیم.

سهم زن از ارث شوهر در صورت داشتن فرزند

در خصوص میزان ارث زن از اموال شوهرش باید گفت که سهم‌الارث زن از اموال شوهر، در صورت داشتن فرزند با حالتی که مرد فرزندی ندارد متفاوت است. باید دقت داشت که وجود فرزند یا عدم وجود فرزند، در خصوص متوفی ملاک است. یعنی معیار تفاوت میزان سهم‌الارث زن این است که مرد هنگام فوت فرزندی دارد یا فرزندی ندارد. مهم نیست این فرزندان حاصل ازدواج او با همسر فعلی خود باشد یا همسر سابقش.

بر اساس ماده ۹۴۶ قانون مدنی ارث زن از اموال شوهرش در صورت فرزنددار بودن مرد، یک هشتم از عین اموال منقول و یک هشتم از قیمت اموال غیرمنقول اعم از عرصه و اعیان (زمین، ساختمان، بنا و درختان) است.

ارث زن

قانون جدید سهم زن از ارث شوهر

دانستیم که زن به عنوان همسر متوفی مستحق یک چهارم در صورت نداشتن فرزند یا یک هشتم از اموال مرد در صورت داشتن فرزند است. حال این که چه مالی را می‌تواند به ارث ببرد بسیار مهم است، زیرا که در مقدار سهم زن موثر است.

در گذشته یعنی قبل از بهمن ۸۷ ماده ۹۴۶ قانون مدنی چنین بیان می‌کرد که زن فقط از اموال منقول (از هر قبیل که باشد) و دوم از ابنیه و اشجار ارث می‌برد، یعنی در این ماده هیچ حقی از اموال غیرمنقول که همان زمین (به طورمعمول) است برای زن فرض نشده بود و به قول معروف فقط یک چهارم یا یک هشتم ارث می‌برد.

اما این رای پس از ۷۰ سال در مجلس هشتم تغییر کرد و بدین صورت شد که زن در صورت فرزنددار بودن شوهر، یک هشتم از عین اموال منقول و یک هشتم از قیمت اموال غیرمنقول اعم از عرصه و اعیان (ساختمان و … ) ارث می‌برد. درصورتی‌که شوهر هیچ فرزندی نداشته باشد سهم زن یک چهارم از کلیه اموال است. در اینجا قیمت اموال غیرمنقول اعم از عرصه و نیز اعیان به این ماده افزوده شد.

پس باید بعد از مرگ شوهر علاوه بر اموال منقول که تقسیم می‌شود، اموال غیرمنقول قیمت‌گذاری شده و یک چهارم یا یک هشتم از این قیمت به زن داده شود.

زن دارای فرزند

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب دریافت ارث زن نیاز به چه شرایطی دارد؟  را مطالعه کنید.

۱۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۴۵ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ در ۴:۲۷ ب٫ظ

  3. مظفری

    ۴ فروردین ۱۴۰۱ در ۸:۳۶ ب٫ظ

    خوبه حداقلس اینه که اونایی که قانون ارث رو نمیدونن در واقع از همه چی مطلع میشن مثل من تمام زندگیشون رو زن نمیبره من فقط بخاطر اگاهی نداشتن تمام زندگیم رو متاسفانه همسرم صاحب شد بخاطر یه وکالتی که دادم سند اب وبرق خانه که سندش بنام خودم بود بخوره اما متاسفانه از اون برگه وکالت سوع استفاده کردن وخانه وتمام زندگی من رو صاحب شدند به دفتر خانه ایی که امضا کردم مراجعه کردم اما اونا گفتن پرونده ات گم شده حتی تاریخی که امضا کردم بهشون دادم اما اونا بازم گفتن که پرونده ات گم شده کاش یه وکیل خوب گیرم میوم

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ در ۴:۳۸ ب٫ظ

      سلام ممنون از همراهی شما. بله اگاهی از اطلاعات حقوقی امروزه امری بسیار مهم و ضروری است.

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ در ۸:۳۲ ب٫ظ

    سلام اگرمردی که هسره اولش فودشدتک فرزن ودرازدواج دوم به همسرش قول بچه می دهدحتااگرنیازبه درمانباشدوبعدن بخاطرفرزنداول زیرقولش بزندوبعدنهم به بهانه نداشتن فرزندمهریه ایشان یعنی همسردوم راباجعل سندبه نام فرزندش بزندوحتا این خانم راازنفقه هم مهروم کندوهنوزم بعداز۱۷ماه این رفتارادامه داردآیاحق اینخآنم اینست که قانون نفقه اش کنادیده گرفه ومهریش روهم به قانون ۹۴ قست بندی کنددرهالی که آقاهم خانم رابه زورکتک ازخانه بیرورانده وهم درخواست طلاق داده این همه بی اعتنایی به حق خانمی ستم دیده دیگرازکدام حقوق ،

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ در ۹:۳۷ ق٫ظ

      سلام، اگر این خانم در دادگاه عسر و حرج خود را ثابت کند همچنین خود مرد از تمکین ایشان جلوگیری کرده باشد زن می‌تواند مهریه خود و نفقه معوقه‌اش را مطالبه کند.

      پاسخ

  5. ناشناس

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ در ۷:۲۳ ب٫ظ

    به مطالعه اش می ارزد

    پاسخ

    • فاطمه یزدیان

      ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ در ۹:۱۰ ق٫ظ

      سپاس

      پاسخ

  6. ناشناس

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ در ۶:۳۱ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ در ۶:۳۱ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ در ۶:۲۱ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ در ۵:۲۶ ب٫ظ

  10. ناشناس

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ در ۵:۱۹ ب٫ظ

    چقدر جالب بود یه سوال اگه زند از همسرش جدا شده باشد و مهریه رو بخشیده باشه و اون زن دارای دو فرزند پسر باشه و اون مرد فوت کرده باشه چی آیا ارثی به همسر و فرزندان خودش تعلق خواهد گرفت

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ در ۹:۳۶ ق٫ظ

      سلام ممنون از همراهی شما خیر ارثی به خانم تعلق نمی‌گیرد بعد از طلاق اما به دو پسر این آقا ارث می‌رسد.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …