نقش آژانس‌ های املاک در تعیین قیمت مسکن سال ۹۸

۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
قیمت مسکن در سال 98 تا حد زیادی وابسته به ثبات در اقتصاد و کنترل یا کاهش تورم عمومی قیمت ها است، در این بین نقش آژانس های املاک در تعیین قیمت مسکن نیز موثر است.
قیمت مسکن در سال 98

دو بار جهش قیمت مسکن در طول یک سال و نیم گذشته کاهش قدرت خرید و کسادی بازار مسکن را در پی داشته است و همین تحولات نوعی نگرانی‌ در میان متقاضیان ایجاد و افق‌ نامشخص از بازار مسکن را ترسیم کرده است. به دیگر سخن دورنمای روشنی از قیمت مسکن در سال ۹۸ وجود ندارد.

به گزارش مجله دلتا به نقل از اقتصادآنلاین، جهش قیمت مسکن در دو برهه در سال ۹۶ و ۹۷ باعث شد تا توان خرید روز به روز بیشترکاهش  یابد و به نوعی رکود و کسادی را به بازار مسکن تحمیل کند.

کارشناسان مسکن بر این باورند که افزایش قیمت مسکن در سال ۹۶ و سپس در اردیبهشت ماه امسال شوک عجیبی به بازار تحمیل  کرد و همین موضوع باعث شد به مرور قدرت خرید کاهش و به نوعی کسادی و رکود در بازار مسکن حاکم شود.

این روزها متقاضیان مسکن که توان خرید هم دارند قصد ندارند تا ثبات قیمت‌ها اقدام به خرید مسکن کنند و منتظر هستند که ببینند آیا در ماه‌های آینده قیمت‌ها کاهش می‌یابد یا خیر؟

18 8 22 9242khosravi124 نقش آژانس‌ های املاک در تعیین قیمت مسکن سال 98

آژانس های املاک در پی ثبات قیمت هستند

مصطفی‌قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با تأکید بر اینکه قیمت مسکن هنوز تثبیت نشده است، اظهار داشت: مسئولان تلاش می‌کنند که قیمت مسکن به ثبات برسد، اما افزایش قیمت مسکن در سال ۹۸ اجتناب‌ناپذیر است چرا که شاخص تورم بانک مرکزی در سال آینده قطعاً افزایش خواهد داشت و اگر بحث‌هایی که در مورد مسائل پیرامونی بنزین صورت می‌گیرد، اجرایی شود و یا قیمت بنزین افزایش یابد قیمت مسکن نیز دستخوش تحولات خواهد شد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با تأکید بر اینکه تحولات قیمت مسکن به دلیل کاهش توان خرید خیلی زیاد نخواهد بود، گفت: رشد قیمت مسکن قطعاً پایین‌تر از شاخص تورم عمومی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه مشاوران املاک همواره در تلاش برای پایین آوردن قیمت مسکن هستند، گفت: قطعاً وقتی فروشنده و خریدار برای یک معامله مسکن به مشاوران املاک مراجعه می‌کنند، مشاوران املاک برای اینکه این معامله به سرانجام برسد تلاش می‌کنند که قیمت مسکن را به گونه‌ای متعادل کند که این معامله به سرانجام برسد.

مسکن ظرفیت افزایش قیمت ندارد

حسام عقبایی نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران نیزدر خصوص آینده بازار مسکن معتقد است: قیمت مسکن کاهش نخواهد یافت اما افزایش قیمت نیز فقط در صورت رشد نرخ ارز میسر خواهد شد.

وضعیت قیمت مسکن در سال 98

وی افزود: سابقه بازار مسکن در ۸ ماه گذشته نشان می‌دهد که روند معاملات مسکن به دلیل رشد قیمت و افت قدرت خرید رو به کاهش گذاشته است به طوری که در دی ماه این افت معاملات با ۶۷ درصد کاهش کاملا محسوس بود.

عقبایی با اشاره به اینکه رشد قیمت مسکن طی دو بار جهش قیمت در برخی نقاط بیش از ۱۰۰ درصد هم رسید اظهار داشت: بعید است تا پایان سال و حتی فروردین و اردیبهشت ماه اتفاق خاصی در بازار مسکن روی دهد و حتی رشد قیمت را شاهد نخواهیم بود اما به هر حال بازار مسکن در صورت تغییرات نرخ ارز دستخوش تحولات خواهد شد.

نائب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: اگر تغییرات خاصی در نرخ ارز روی ندهد تا مهرماه سال ۹۸ شاهد ثبات قیمت مسکن خواهیم بود چرا که مسکن بیش از این ظرفیت رشد قیمت ندارد.

ادامه رکود تورمی مسکن در سال ۹۸

تحلیل و اظهارات کارشناسان مسکن نشان می دهد که کاهش قدرت خرید باعث رکود در بازار مسکن شده و این رکود به سال ۹۸ نیز کشیده

خواهد شد.به نظر می رسد عاملی که می تواند بر بازار مسکن در سال آینده تاثیرگذار باشد بازار ارز است ،چرا که این بخش  در رکودی نسبتا”

عمیق فرو رفته  و اکثر متقاضیان مسکن به دلیل رشد قیمت مسکن در یک سال و نیم گذشته توان خریدشان کاهش یافته است.

به نظر می رسد ماههای آینده برای بخش مسکن ماه‌های حساس و حیاتی است چرا که اگر قیمت مسکن در سال ۹۸ بخواهد بیش از این

افزایش یابد رکود کم‌سابقه‌ای بر بازار مسکن حاکم خواهد شد.

برای دیدن مطالب مرتبط پیرامون این گزارش  صفحه خبر و گزارش و اخبارمسکن  مجله دلتا را ببینید.

۲ دیدگاه

  1. سهیل

    ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ در ۱۱:۱۵ ب٫ظ

    اگر بازار متعادل باشه به نفع همه است گرونی فقط در مقطع کوتاه برای ی قشر خاص سود ده هست

    پاسخ

    • رضا عدالت

      ۱ اسفند ۱۳۹۷ در ۹:۵۱ ق٫ظ

      بله همانطور که عنوان کردید، تعادل بین قدرت خرید و قیمت ملک نیاز اصلی بازار مسکن در سال ۹۸ است.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…