اقداماتی که لازم است برای مطالبه ارث انجام دهید

۳
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
برای این که وراث بتوانند سهم‌الارث خود را مطالبه و در آن تصرف کنند، ابتدا لازم است یک‌سری اقداماتی را انجام دهند.
اقدامات مهم برای دریافت ارث

بعد از اینکه شخصی فوت می‌کند ممکن است ماترکی (مال و اموالی) داشته باشد که وراث شخص بعد از گرفتن گواهی انحصار وراثت می‌توانند آن ماترک را بین خود تقسیم کنند. به این ماترک که به وراث می‌رسد ارث می‌گویند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع اقدامات مهم برای دریافت ارث می‌پردازیم.

اقدامات لازم برای مطالبه ارث

برای این که وراث بتوانند سهم‌الارث خود را مطالبه و در آن تصرف کنند، ابتدا لازم است مشخص گردد که تعداد وراث و اموالی که از متوفی باقی مانده، چقدر است.

در این خصوص شورای حل اختلاف پس از رسیدگی، گواهی‌نامه‌ای به نام تصدیق انحصار وراثت صادر می‌کند که در اختیار وراث قرار خواهد گرفت.

درآگهی‌های حصروراثت از مطلعین درخواست می‌شود هرکس وصیت‌نامه‌ای از متوفی (اعم از رسمی یا سری و یا عادی) دارد در جریان رسیدگی به درخواست گواهی انحصار وراثت جهت ملاحظه شورای حل اختلاف یا متقاضی درخواست و سایر افراد ذینفع ارائه دهد. شورا گواهی انحصار وراثت را با رعایت مفاد وصیت‌نامه، صادره می‌کند.

دریافت ارث

مالیات بر ارث

باید تکلیف اموال و دارایی‌های فرد متوفی هم در این مرحله مشخص شود. وارثان باید فهرستی از اموال منقول و غیرمنقول باقی‌مانده تهیه کنند. سپس یکی از وراث باید به اداره دارایی مراجعه کند تا تکلیف مالیات بر ارث مشخص شود. میزان مالیات بر ارث در خصوص اموال غیر منقول ۵ درصد و اموال منقول ۲ درصد است.

فقط یادتان باشد که این مالیات براساس اینکه وراث چه نسبتی با متوفی دارند دریافت می‌شود. سپس اداره دارایی به شما رسیدی می‌دهد که این رسید هم برای گرفتن گواهی انحصار وراثت لازم است. اگر به مطالبی پیرامون وصیت‌نامه علاقه دارید به مطلب چه وصیت‌نامه‌ای باطل است؟ مراجعه کنید.

مهر و موم ترکه

پس از آن‌که یک نفر فوت می‌نماید، اولین اقدامی که برای جلوگیری از حیف و میل احتمالی و افراط و تفریط، در مورد ترکه متوفی متصور است، مهر و موم ترکه است.

مهر و موم ترکه گاهی با درخواست اشخاص و گاهی بدون درخواست اشخاص صورت می‌پذیرد. اشخاصی که می‌توانند درخواست مهر و موم ترکه کنند:

  • هر کدام از ورثه و یا وکیل آن‌ها
  • فردی که وصیت به نفع او شده است.
  • طلبکاران متوفی، که سند رسمی برای طلب خود داشته باشند.

دریافت کردن ارث

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا نامزد از نامزد خود ارث می‌برد؟  مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۸ فروردین ۱۴۰۱ در ۱:۲۲ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۳ فروردین ۱۴۰۱ در ۱:۵۸ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱ فروردین ۱۴۰۱ در ۵:۵۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …