دریافت ارث زن نیاز به چه شرایطی دارد؟

۸
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از آثار حقوقی عقد ازدواج دائم، ارث بردن مرد و زن از یکدیگر بعد از فوت یکی از آن‌ها است. مبنای این ارث‌بری در قرآن مجید آمده و قانون مدنی نیز به جزئیات و نحوه ارث‌بری و تفاوت‌های مقدار ارث مرد و زن پرداخته است.
شرایط دریافت ارث زن

بعد از اینکه فردی فوت می‌کند رابطه وی با اموالش قطع می‌شود. به‌طور قهری و غیرارادی اموال و ماترک متوفی به ورثه تعلق می‌گیرد. به اصطلاح به ارث می‌رسد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع شرایط دریافت ارث زن می‌پردازیم.

شرایط دریافت ارث زن

یکی از شرایط لازم برای این که زن و شوهر وارث هم بشوند عقد نکاح دائم است. یعنی در ازدواج موقت توارث بین زوجین برقرار نمی‌شود. شرط بعدی برای دریافت ارث زن و مرد از یکدیگر این است که در زمان فوت، زن و مرد در عقد هم باشند و رابطه زوجیت موجود باشد.

البته در این مورد یک استثناء وجود دارد و آن طلاق رجعی است. در این نوع طلاق هنگام عده طلاق رجعی زن و شوهر از هم ارث می‌برند. زیرا در حکم زن و شوهر هستند و هنوز رابطه زناشویی به‌طور کامل قطع نشده و با پشیمانی شوهر از طلاق در ایام عده، قرارداد ازدواج (عقد ازدواج) به‌قوت خود باقی است. مانند آن است که طلاقی اتفاق نیفتاده است. به همین علت مرد در ایام عده طلاق رجعی مکلف خواهد بود همسر را در منزل خود بپذیرد و نفقه او را بپردازد.

دریافت ارث زن

دریافت ارث زن

درصورتی‌که مردی در حال بیماری اقدام به انعقاد عقد با زنی کند و به دلیل همان بیماری و قبل از ازدواج با زن فوت نماید زن از او ارث نخواهد برد. همان‌طور که گفته شد شرط ارث بردن زن و مرد از یکدیگر وجود رابطه زوجیت و عقد نکاح در هنگام فوت بین آن دو است. وقوع هر نوع طلاقی بین زن و شوهر به غیر از طلاق رجعی باعث می‌شود آن‌ها از ارث بردن از یکدیگر محروم شوند مگر در طلاق رجعی که در ایام عده، زن و مرد از هم ارث می‌برند. اگر به مطالبی پیرامون ارث علاقه دارید به مطلب آیا نامزد از نامزد خود ارث می‌برد؟ مراجعه کنید.

با وجود این، ماده ۹۴۴ قانون مدنی می‌گوید «اگر شوهر در حال مرض، زن خود را طلاق دهد و ظرف یک سال از تاریخ طلاق به همان مرض بمیرد، زن از او ارث می‌برد اگر چه طلاق بائن باشد، مشروط بر این زن شوهر نکرده باشد.»

بنابراین قانون‌گذار این استثناء را نیز به نفع زن در نظر گرفته است که چنانچه شوهر در حال بیماری زن خود را طلاق دهد و بر اثر همان بیماری ظرف یک سال فوت نماید و زن نیز بعد از طلاق با دیگری ازدواج نکرده باشد از ارث همسر سابق خود بهره‌مند می‌شود، هرچند که طلاق بائن بوده و رابطه زناشویی کاملا قطع شده باشد.

شرایط دریافت ارث

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب اقساط وام را بعد از مرگ چه کسی باید پرداخت کند؟ را مطالعه کنید.

۸ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ در ۵:۱۹ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ در ۴:۱۲ ب٫ظ

  3. حمید

    ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ در ۷:۳۰ ق٫ظ

    در مورد فرزند.زمان.فوت.پدر.حضورنداشته.است.بعداز۴روز.متوجه.شده..بایدبه.کجا.مراجعه.نمایید

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ در ۱:۲۳ ب٫ظ

      بعد از برگشت ورثه باید انحصار وراثت انجام دهند تا سهم هر یک مشخص شود.

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ در ۴:۵۲ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ در ۲:۰۲ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ در ۹:۲۰ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ در ۷:۲۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …