وام مسکن کارساز نیست

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آمارهای ۱۰ ماهه خرید و ساخت و ساز مسکن نشان می‌دهد در هر دو بخش متقاضی برای دریافت تسهیلات در حال ریزش است و دیگر وام مسکن کارساز نیست.
وام مسکن کارساز نیست

وام مسکن کارساز نیست و حنای آن دیگر رنگی ندارد.

از سال ۹۲ مهم‌ترین برنامه دولت در بخش مسکن افزایش قدرت خریداران از طریق افزایش رقم تسهیلات از ۲۰ میلیون به ۱۶۰ میلیون تومان بود. این سیاست توانست بازار مسکن را از رکود چند ساله خارج کند و در سال ۹۶ معاملات مسکن بدون جهش قیمت افزایش یافت. اما از اواخر همان سال قیمت مسکن تحت تأثیر شرایط اقتصادی ایجاد شده و افزایش قیمت ارز و بی‌ثباتی در بازارهای دیگر بدون وقفه رشد کرد. بر اساس آمار بانک مرکزی، امسال رشد قیمت مسکن  ۹۰ درصد بوده است.

آمارهای ۱۰ ماهه نشان می‌دهد متقاضی خرید و ساخت و ساز مسکن برای دریافت تسهیلات در حال ریزش است و گویی دیگر وام مسکن کارساز نیست.

وام مسکن کارساز نیست

به گزارش مجله دلتا به نقل از اقتصاد آنلاین، بعد از این‎که مدیرعامل بانک مسکن اعلام کرد از امسال ۶۰ هزار نفر از سپرده‎گذاران صندوق پس‌انداز مسکن یکم از دریافت وام انصراف داده‎اند که «۳۴ هزار مورد از این رقم در ۱۰ ماهه امسال بوده» ؛ آمار بانک مسکن نیز نشان می‌دهد تسهیلات پرداختی در ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال پیش ۲۰ درصد کاهش دارد که کارشناسان این دو رویداد را به مثابه «رکود» بازار مسکن ارزیابی می‌کنند.

جهش ۹۰ درصدی قیمت مسکن که در کمتر از یک سال در بازار رقم خورده، سهم تسهیلات را در کم کردن هزینه خرید و ساخت مسکن کاهش داده است.

روند نزولی پرداخت تسهیلات ساخت

آمار بانک مسکن نشان می‌دهد  با توجه به این‎که در ۱۰ ماهه سال گذشته ۲۹ هزار و ۳۵۸ مورد تسهیلات ساخت مسکن پرداخت شده، اما ۲۳ هزار و ۷۰۰ مورد کاهش داشته است. پرداخت تسهیلات ساخت مسکن در دی‌ماه امسال هم نسبت به دی‌ماه سال گذشته روند نزولی دارد.

مقایسه عملکرد بانک مسکن در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به سازندگان در دو مقطع زمانی دی ماه ۹۷ به دی ماه ۹۶ و ۱۰ ماهه اول سال ۹۷ به ۱۰ ماهه اول سال ۹۶ نشان می‌دهد، کاهش میزان پرداخت تسهیلات ساخت به سازندگان در دو مقطع مورد بررسی در سال‌۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل به‎طور عمده ناشی از رکود فعالیت‌های ساخت و ساز بوده است.

وام مسکن کارساز نیست

همچنین تحت تأثیر جهش قیمت مصالح ساختمانی و افزایش شدید قیمت زمین در کنار شرایط نامطمئن پیش رو از بابت امکان فروش واحدها در سال بعد، بخشی از سازنده‌ها به‎طور موقت از ورود به پروژه‌های ساختمانی جدید خودداری کرده‎اند که کاهش تعداد و میزان ریالی پرداخت تسهیلات ساخت در بخش مسکن در سال‌ ۹۷ ناشی از این موضوع است و نشان می‎دهد که دیگر وام مسکن کارساز نیست.

همچنین به دلیل کاهش اثر وام، وزیر راه و شهرسازی افزایش دوباره تسهیلات مسکن را منتفی دانسته و برنامه جدید دولت در ۲ سال آینده را افزایش ساخت و عرضه دانسته است.

برای خواندن آخرین خبر های مسکن از صفحه های خبر و گزارش و اخبارمسکن  مجله دلتا دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…