نکات ضروری که در قرارداد اجاره باید بدانید

۲
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در جوامع شهری و هم‌زمان با افزایش هزینه خرید خانه، روند اجاره‌نشینی نیز رو به افزایش است اما به دلیل آگاهی نداشتن افراد از حقوق مترتب بر این عقد، مشکلات مختلفی برای طرفین پیش می‌آید.
نکات ضروری در قرارداد اجاره

اجاره، قراردادی است که طبق آن یک نفر (موجر) مال منقول یا غیر منقول خود را به فرد دیگری (مستأجر) برای مدت معین و در ازای دریافت اجاره‌بها (کرایه) واگذار می‌کند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع نکات ضروری در قرارداد اجاره می‌پردازیم.

نکات مهم در یک قرارداد اجاره

  • موجر باید مالک خانه یا آپارتمان یا مغازه باشد: کسی غیر از مالک یا وکیل او نمی‌تواند ملکی را اجاره دهد. مستأجر هم می‌تواند محلی را که اجاره کرده به دیگری اجاره بدهد مگر اینکه در قرارداد اجاره این حق از او سلب شده باشد.
  •  مدت اجاره باید معین باشد: اگر در قرارداد اجاره مدتی معین نشود (مثلا یک سال یا دو سال یا چند ماه) اجاره باطل است. مدت اجاره معمولا یک سال تعیین می‌شود.
  • موجر و مستأجر باید بالغ و عاقل باشند: کودکان غیر بالغ و افراد دیوانه نمی‌توانند ملک را به اجاره بدهند یا ملکی را اجاره کنند. قیم این افراد می‌تواند از جانب آن‌ها اجاره کند یا اجاره بدهد.
  •  اجاره کتبی: طبق قانون روابط موجر و مستأجر ۱۳۷۶، باید قرارداد اجاره به‌صورت کتبی تنظیم شود و دو نفر شاهد زیر آن را امضا کنند. همچنین در دو نسخه تنظیم شود تا بتوانند از امتیازات قانون روابط موجر و مستأجر سال ۷۶ بهره‌مند شوند. اگر طرفین (موجر و مستأجر) قرارداد کتبی تنظیم نکنند با مشکلات فراوانی مواجه می‌شوند که باعث می‌شود ماه‌ها و شاید سال‌ها در راهروهای دادگستری سرگردان شوند.

 قرارداد اجاره

تکالیف موجر

  • تحویل مورد اجاره به مستأجر: موجر باید پس از انعقاد اجاره، مورد اجاره‌خانه یا آپارتمان یا مغازه را تحویل مستأجر دهد.
  •  برگرداندن پول‌ پیش مستأجر به هنگام تخلیه: چون معمولا در قراردادهای اجاره موجر پول‌ پیش از مستأجر می‌گیرد، در موقع تخلیه باید مبلغ فوق را به مستأجر بدهد.
  •  انجام تعمیرات کلی و اساسی در مورد اجاره: اگر موتورخانه (سیستم گرمایشی و سرمایشی) آسانسور و ایزوگام پشت‌بام و سایر تعمیرات کلی در مورد اجاره لازم شود، موجر باید آن را انجام دهد.

پایان اجاره

قرارداد اجاره به یکی از روش‌های زیر پایان می‌یابد:

  • بطلان اجاره: مانند هر عقد دیگر اگر اجاره فاقد شرایط صحت مندرج در قانون باشد بی‌اعتبار است. دراین‌صورت اگر مستأجر از ملک استفاده کرده باشد باید اجرت‌المثل (کرایه) را پرداخت کند.
  •  فسخ اجاره: در مواردی که شرطی بین طرفین وجود داشته باشد در صورت تخلف، ابتدا فرد الزام و در نهایت فسخ امکان‌پذیر است.
  •  پایان مدت اجاره: با پایان مدت اجاره مستأجر باید عین مستاجره را تخلیه کند. اگر با وجود گذشت زمان مستأجر به تصرفات خود ادامه دهد و موجر به این امر اعتراضی نکند، مستأجر همچنان امین محسوب می‌شود و در صورت استفاده از منافع موظف به پرداخت اجرت‌المثل خواهد بود.

نکات ضروری در قرارداد

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب اقساط وام را بعد از مرگ چه کسی باید پرداخت کند؟  را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ در ۴:۲۶ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ در ۳:۲۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …