آیا امکان اثبات سرقت بدون دلیل وجود دارد؟

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بسیاری از افراد ممکن است در طول زندگی خودشان با جرمی مثل سرقت مواجه شوند. البته سرقت می‌تواند به‌صورت‌های گوناگونی رخ دهد. از جمله دزدیده شدن یک وسیله کوچک، گوشی موبایل، طلا یا دزدی از خانه، مغازه و کارگاه.
اثبات سرقت بدون دلیل

گاهی ممکن است قربانی جرم سرقت، مدرک و سند و دلیل کافی برای اثبات جرم سرقت را نداشته باشد. در این‌گونه موارد، این سوال مطرح می‌شود که آیا اثبات دزدی بدون مدرک امکان‌پذیر است؟ در این مطلب از مجله دلتا به موضوع اثبات سرقت بدون دلیل می‌پردازیم.

 اثبات سرقت بدون دلیل

اصولا اثبات دزدی بدون مدرک و سند محکمه‌پسند امکان‌پذیر نیست. با این حال در بسیاری از موارد شاکیان این سوال را مطرح می‌کنند که آیا امکان اثبات سرقت بدون دلیل وجود دارد؟ چرایی این موضوع آن است که گاهی شاکی حتی مطمئن است که چه کسی اقدام به سرقت نموده اما چون سند و مدرک و دلیلی علیه وی ندارد، نمی‌تواند دزدی را اثبات نماید.

به‌طورکلی ادله اثبات دعوا در امور کیفری شامل شهادت، سوگند، اقرار و علم قاضی است. بنابراین درصورتی‌که شاکی نتواند دلیل و مدرکی دال بر اینکه چه شخصی از وی سرقت نموده است پیدا کند با استفاده از ابزارهایی می‌تواند به این امر اقدام نماید.

از جمله مواردی که امکان اثبات سرقت بدون دلایل ذکرشده فراهم است، استناد به انگشت‌نگاری برای سرقت است. در این حال اگر دلیل و مدرک دیگری برای اثبات ندارید، می‌توانید از مقامات دادسرا دستور انجام انگشت‌نگاری از منزل را اخذ کنید و ماموران کلانتری تحت شرایطی اقدام به انگشت‌نگاری می‌نمایند.

 اثبات سرقت

همچنین ممکن است شما به فردی برای سرقت مظنون باشید اما سند و مدرک کافی جهت اثبات آن را نداشته باشید. دراین‌صورت در مرحله انجام تحقیقات می‌توانید وی را به عنوان مظنون معرفی نمایید. دراین‌حالت ممکن است در دادسرا از وی سوال و جواب‌هایی انجام شود یا اینکه با تحقیقات کارشناسی بیشتر مثلا با بررسی شماره موبایل مظنون یا متهم، بفهمند که آیا آن شخص در موقع سرقت در محل حضور داشته است یا خیر؛ به ویژه در خصوص سرقت از منزل.

علاوه‌براین، ممکن است دادسرا دستور هرگونه تحقیقات دیگری را که برای شناخت سارق ضرورت داشته باشد، به کلانتری بدهد. کلانتری نیز در اثبات سرقت بدون دلیل به شاکی کمک نماید. البته به یاد داشته باشید که علم قاضی، نقش بسیار مهمی در اثبات سرقت بدون شهادت یا اقرار مرتکب دارد. علم قاضی به این معناست که قاضی با قرائن و مدارکی به‌جز موارد ذکرشده در قانون، به یقین برسد که متهم مجرم است.

سرقت کردن

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا کتک زدن دزدی که وارد خانه شده است جرم است؟ را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ در ۴:۳۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۱:۴۰ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ در ۴:۳۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …