پرداخت نفقه فرزند نامشروع بر عهده کیست؟

۴
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
پرداخت نفقه به فرزند و تامین نیازهای مالی و مادی فرزندان، از جمله مهم‌ترین تکالیفی است که بر اساس قانون بر عهده والدین است.
پرداخت نفقه فرزند نامشروع

لزوم پرداخت نفقه به فرزندان در قانون مدنی تحت عنوان نفقه اقارب یاد شده است. بر اساس ماده ۱۱۹۹ قانون مدنی، نفقه اولاد یا فرزندان به عهده پدر آن‌ها است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع پرداخت نفقه فرزند نامشروع می‌پردازیم.

نفقه فرزندان در قانون مدنی

از جمله شرایط پرداخت نفقه به فرزند در قانون مدنی آن است که فرزند مال کافی نداشته باشد و نتواند به وسیله اشتغال به کاری، معیشت خود را تامین کند. علاوه‌براین، شرط دیگر پرداخت نفقه به فرزند آن است که نفقه‌دهنده (پدر) استطاعت و توانایی مالی برای نفقه دادن را داشته باشد. در چنین شرایطی اگر پدر نفقه فرزند خود را ندهد، مرتکب جرم ترک انفاق شده است و قابل مجازات خواهد بود.

نفقه فرزند نامشروع

سوال مهمی که در ارتباط با نفقه فرزند ممکن است مطرح شود آن است که آیا لزوم پرداخت نفقه به فرزند مختص فرزندان مشروع و قانونی است؟ یا اینکه فرزندان نامشروع که خارج از عقد نکاح و بر اثر رابطه آزاد زن و مرد (یعنی زنا) نیز متولد شده‌اند حق دریافت نفقه دارند؟ به عبارت دیگر در این قسمت قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که پرداخت نفقه به فرزند نامشروع بر عهده کیست؟

پرداخت نفقه فرزند

در پاسخ به این سوال، لازم به ذکر است که بر اساس قانون مدنی، ولد‌الزنا یعنی فرزند متولد از زنا، به زناکار منتسب نمی‌شود. یعنی اینکه هیچ‌گونه حق و تکلیفی که والدین و فرزندان مشروع از آن بهره‌مند هستند به فرزندان نامشروع تعلق نمی‌گیرد. به عنوان مثال، فرزند نامشروع از والدین خود ارث نمی‌برد. اگر به مطالبی پیرامون ارث علاقه دارید به مطلب در چه حالتی برادرزاده از عموی خودش ارث می‌برد؟ مراجعه کنید.

با این وجود دیوان عالی کشور با صدور رای وحدت رویه که در حکم قانون است وضعیت نفقه فرزند نامشروع را مشخص کرده است و والدین را مکلف به پرداخت نفقه به فرزندان نامشروع خود نموده است. هر چند که نسب آن فرزند، نامشروع بوده و قانونی نیست. علاوه‌براین والدین فرزند نامشروع مکلف‌اند حضانت فرزند را عهده‌دار شده و برای وی شناسنامه بگیرند.

نفقه فرزند نامشروع

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا دختر باکره را می‌توان صیغه کرد؟ را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ در ۵:۳۲ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ در ۹:۳۵ ب٫ظ

    چقدر عالی … ممنون از اطلاعات مفیدتون

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ در ۹:۰۴ ق٫ظ

      سپاس از همراهی شما

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ در ۶:۵۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …