دریاچه‌ اسرارآمیزی در ایران که شما را می‌بلعد!

۷
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
این دریاچه اسرارآمیز از مکان‌های مرموز و جذاب گردشگری ایران به حساب می‌آید.
دریاچه تخت سلیمان تکاب

دریاچه تخت سلیمان تکاب، یکی از اماکن رمزآلود ایران در ۴۵ کیلومتری شمال شرقی شهر تکاب است. محوطه باستانی تخت سلیمان که وسعتش به ۱۲ هکتار می‌رسد، با سازه‌های باقیمانده در این محوطه شامل حصار، دروازه‌های ساسانی و ایلخانی، آتشکده آذر گشنسب، معبد آناهیتا و ایوان غربی معروف به ایوان خسرو احاطه می‌شود. برای آشنایی با این جاذبه شگفت‌انگیز مطلب ما را در مجله دلتا دنبال کنید.

شهرت دریاچه تخت سلیمان

این دریاچه همواره در مباحث زمین‌شناسی، باستان‌شناسی، اسطوره‌ای و مذهبی مورد مطالعه کارشناسان بوده و گمانه‌زنی‌های بسیاری در رابطه با آن صورت گرفته است. ساخت و بهره‌برداری از تخت سلیمان کاملا وابسته به وجود این چشمه بوده است و تاثیر آن را در این مجموعه آشکارا می‌توان دید.

راز دریاچه تخت سلیمان تکاب
دریاچه اسرارآمیز

این چشمه به دلیل آهکی بودن، برای نوشیدن انسان یا دام مناسب نیست و مشکلات گوارشی ایجاد می‌کند. از سوی دیگر شدت املاح اجازه غواصی و دید در اعماق چشمه را نمی‌دهد و به همین دلیل راز‌های سر به مهر زیادی در مورد آن وجود دارد. در این شرایط، بازار افسانه‌ها و داستان‌های محلی داغ می‌شود و قصه‌های عجیب و غریبی بر سر زبان‌ها می‌افتد که صحت و سقم هیچ‌کدام را نمی‌توان بررسی کرد. اگر به این دست مطالب علاقه‌مند هستید مطلب مرموزترین غار ایران در اطراف تهران! را هم بخوانید.

هرگز در این دریاچه شنا نکنید!

یادتان باشد که دریاچه تخت سلیمان تنها با مرگ از میهمانان کم تجربه‌اش پذیرایی می‌کند. در کنار این دریاچه می‌توانید آرامگاه چندی از هموطنان‌مان را مشاهده کنید که به درون دریاچه رفته و هرگز بازنگشته‌اند. البته این دریاچه جسد یکی از آن‌ها را برگرداند که در همانجا دفن شد.

راز دریاچه تخت سلیمان تکاب
افسانه‌های تخت سلیمان

گنجینه کوروش کبیر

گفته می‌شود که در سال ۵۴۷ قبل از میلاد، کورش کبیر پس از غلبه بر پادشاه لیدیه به نام کروسوس، وی را به ایران آورد و در محلی به نام بارن در نزدیکی همدان امروزی سکنی داد.

گنجینه ساسانی

خسرو پرویز، پادشاه ساسانی با هراکلیوس پادشاه روم همواره در جنگ بود. نیرو‌های روم شرقی پس از کشمکش‌ها و جنگ‌های بسیار توانستند قلعه تخت سلیمان را در ۶۲۴ میلادی تصرف کنند. پیش از تصرف کامل تخت سلیمان، نذورات و گنج‌های موجود در آتشکده، توسط موبدان به دریاچه ریخته شد تا دشمن به آن‌ها دسترسی پیدا نکند.

آثار باستانی در روستای تخت سلیمان

آثار و بنا‌های دوره‌های اشکانیان و ساسانی و ایلخانان مغول در این محل یافت شده‌است. مهم‌ترین آثار به‌جامانده آن آتشکده و تالار‌های دوره ساسانی است. برخی آثار ساسانی دیگر نیز در کوه بلقیس و زندان سلیمان در نزدیکی روستای تخت سلیمان ساخته شده‌است. کاوشگاه باستانی شیز از سوی یونسکو به عنوان میراث جهانی شناخته شده‌است و طرح‌های بزرگی برای بازسازی و کاوش در آن در دست اجراست.

دریاچه تخت سلیمان کجاست
پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب گردشگری سری هم به مطلب کاخ افسانه هزار و یک شب در اسپانیا بزنید.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۹ فروردین ۱۴۰۱ در ۹:۵۸ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۶ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۱:۵۰ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۵ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۰:۵۱ ب٫ظ

    عالی 👍👍👍

    پاسخ

  4. ناشناس

    ۵ فروردین ۱۴۰۱ در ۴:۰۶ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۵ فروردین ۱۴۰۱ در ۲:۲۰ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۵ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۲:۲۴ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۵ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۲:۰۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…