آیا نامزد از نامزد خود ارث می‌برد؟

۶
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ارث از جمله حقوق مالی و اقتصادی به‌شمار می‌رود که در مواردی افراد پس از فوت اعضای خانواده یا بستگان‌شان از آن بهره‌مند می‌شوند و البته میزان آن برای همه افراد یکسان نبوده و بسته به عوامل مختلف متفاوت است.
ارث بردن نامزد از نامزد

طبق ماده ۸۶۱ قانون مدنی، زن از شوهر متوفای خود به شرطی که در عقد دائمی او بوده و پیش از فوت همسرش زنده باشد، ارث می‌برد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع ارث بردن نامزد از نامزد می‌پردازیم.

 سهم‌الارث زن پس از فوت شوهر

ماده ۸۶۱ قانون مدنی موجبات ارث بردن از متوفی را دو امر بیان کرده که شامل نسبت و سبب است. زن پس از آنکه به عقد دائم مرد درآمد سببیت که‌‌ همان زوجیت است، حاصل می‌شود. البته ماده ۸۶۴ بیان می‌کند که «از جمله اشخاصی که به موجب سبب، ارث می‌برند هر یک از زوجین است که هنگام فوت دیگری زنده باشد.»

همچنین قانون‌گذار شرط زنده بودن زن را هنگام فوت همسر بیان می‌کند. اگر چنین نباشد هیچ ارثی از بابت سهم زن به فرزندان و بستگان وی از مال شوهر تعلق نمی‌گیرد.

 ارث بردن نامزد

شرط عمومی بعدی برای ارث بردن زن که برای دیگر وراث باید رعایت شود ماده ۹۴۱ قانون مدنی است. این ماده بیان می‌کند: «زن نباید ممنوع از ارث باشد.» ماده ۸۸۰ قانون مدنی نیز قتل را از موانع ارث دانسته است. یعنی اگر زن، شوهر را که مورث او است، عمدا بکشد از ارث او ممنوع می‌شود.

شرط دیگر محرومیت آن است که در ماده ۸۸۱ مکرر قانون مدنی آمده است. در این ماده به کافر شدن زن (همسر مسلمان) پیش از مرگ شوهر مسلمان خود اشاره کرده است.

قانون‌گذار در ماده ۹۳۱ قانون مدنی، مقدار سهم‌الارث زن از اموال همسرش را این‌گونه عنوان می‌کند. هر یک از زوجین که زنده باشند، فرض خود را می‌برد.  این فرض عبارت است از: نصف (یک دوم) ترکه برای مرد و ربع (یک چهارم) آن برای زن؛ درصورتی‌که میت اولاد یا اولاد اولاد (نوه) نداشته باشد. ربع (یک چهارم) ترکه برای مرد و ثمن (یک هشتم) آن برای زن، در‌صورتی‌که میت اولاد یا اولاد اولاد داشته باشد. مابقی ترکه بر طبق مقررات بین سایر وراث تقسیم می‌شود.

آیا نامزد از نامزد خود ارث می‌برد؟

خیر. همان‌طور که بیان شد ارث‌بری فقط با نکاح دائم محقق می‌شود و حتی همسر صیغه شده (ازدواج موقت) نیز ارث نمی‌برد.

ارث نامزد

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا خسارات بر هم خوردن نامزدی را می‌توان گرفت؟ مطالعه کنید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ در ۵:۵۱ ب٫ظ

  2. حسن

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ در ۳:۰۹ ب٫ظ

    مفید بود متشکرم

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ در ۹:۰۳ ق٫ظ

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ در ۰:۰۵ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ در ۹:۲۱ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ در ۶:۵۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …