آیا تهیه نکردن مسکن توسط مرد مجازات دارد؟

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
برای شروع یک زندگی خانوادگی داشتن منزل یکی از موارد مهم است.
تهیه مسکن مستقل توسط مرد

از نظر قانون یکی از وظایف مهم مرد تهیه مسکن مناسب و مستقل برای همسرش است (زن می‌تواند در منزلی که با افراد دیگر مشترک است زندگی نکند). در این مطلب از مجله دلتا به موضوع تهیه مسکن مستقل توسط مرد می‌پردازیم.

شرایط منزل مستقل برای زن

مهم‌ترین شرط در تهیه مسکن مستقل برای زن در نظر گرفتن شان زن و شرایط زندگی پیشین برای او است. موارد بیشماری دیده شده که شوهر برای شانه خالی کردن از بار قانون اقدام به تهیه منزل نامناسب کرده است. در این‌گونه موارد زن می‌تواند به قانون استناد کند و دادگاه با فرستادن مددکار و بررسی شرایط از نزدیک حکم لازم را صادر می‌نماید.

مجازات تهیه نکردن مسکن

چنانچه مرد حتی از اجرای حکم قانونی سرپیچی نموده و با وجود صدور حکم الزام به تهیه مسکن از سوی دادگاه منزل و ماوای درخوری برای زن تهیه نکند، زن می‌تواند درخواست کیفری نفقه مطرح کند. و گواهی عدم امکان تمکین بگیرد. در این مورد حتی‌الامکان محکومیت به حبس برای مرد نیز دور از انتظار نیست.

تهیه مسکن مستقل

طلاق به دلیل عدم تهیه مسکن

مطابق ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی، پرداخت نفقه از وظایف شوهر است که یکی از موارد پرداخت نفقه، تهیه مسکن است. در نتیجه اگر مرد از پرداخت نفقه امتناع کند زن می‌تواند به دادگاه مراجعه و مرد را محکوم به پرداخت نفقه کند. اگر شوهر از پرداخت نفقه خودداری کند و مسکن را تهیه نکند، زن می‌تواند از دادگاه حکم طلاق با توجه به عدم پرداخت نفقه که از شروط دوازده‌گانه زمان عقد است بگیرد.

به عبارتی دیگر می‌توان گفت: چنانچه الزام به تهیه مسکن صورت گرفته اما مرد از اجرای رای دادگاه سرپیچی نماید، زن می‌تواند به استناد رای دادگاه و اثبات سرپیچی مرد از تهیه مسکن مناسب، اقدام به مطالبه نفقه نماید. نکته مهم‌تر اینکه عدم تامین مسکن مناسب از مصادیق عسر و حرج بوده و به استناد آن زن می‌تواند تقاضای طلاق نماید.

تهیه مسکن

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب عواقب عدم تمکین مردان مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۰:۵۲ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۶ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۱:۴۹ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۶ فروردین ۱۴۰۱ در ۲:۳۲ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۵ فروردین ۱۴۰۱ در ۳:۴۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …