چگونه سن خود را در شناسنامه تغییر دهیم؟

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
به منظور حفظ اعتبار اسناد سجلی مانند شناسنامه، امکان تغییر تاریخ این اسناد از لحاظ قانونی وجود ندارد، مگر در شرایطی خاص.
شرایط تغییر سن در شناسنامه

طبق قانون تاریخ تولد هر کس باید اعلام و ثبت رسمی شود. شناسنامه، یک سند رسمی است که همراه با تولد نوزاد، توسط سازمان ثبت احوال کشور صادر می‌گردد. تاریخ تولد یکی از مشخصات هویتی مهم افراد است که در شناسنامه درج می‌شود. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع شرایط تغییر سن در شناسنامه می‌پردازیم.

مرجع صالح برای تغییر سن

مرجع صالح برای تغییر سن شناسنامه، با توجه به میزان تفاوت سن شناسنامه و سن واقعی متفاوت است.

تغییر سن شناسنامه، درصورتی‌که تفاوت سن شناسنامه و سن واقعی بیش از ۵ سال باشد: در این حالت فرد به فرمانداری شهرستان محل صدور شناسنامه رجوع کند تا پرونده وی در کمیسیونی تحت عنوان “کمیسیون تشخیص سن” بررسی شود.

این کمیسیون مرکب از فرماندار یا بخشدار، رییس اداره ثبت احوال محل، پزشک منتخب، مدیر عامل سازمان بهداری استان و رییس شورای اسلامی شهر یا بخش تشکیل می‌شود. ریاست این کمیسیون با قاضی محل است.

تقاضای فرد در این کمیسیون بررسی می‌شود و درصورتی‌که دلایل او مثل استشهادنامه، برگه ولادت و غیره مورد قبول قرار گیرد و پزشک کمیسیون نیز تفاوت سنی را تایید کند، فرد می‌تواند برای تغییر سن اقدام کند. اعتراض به رای که در این کمیسیون صادر می‌شود، در دیوان عدالت اداری است.

شرایط تغییر سن

تغییر سن شناسنامه، درصورتی‌که تفاوت سن شناسنامه و سن واقعی کمتر از ۵ سال باشد: در این حالت فرد باید به دادگستری رجوع کند، رسیدگی به این موضوع در صلاحیت دادگاه حقوقی محل سکونت متقاضی است. در این حالت فرد با ارائه دادخواستی به طرفیت اداره ثبت احوال صادرکننده شناسنامه فرد متقاضی، درخواست رسیدگی به موضوع را می‌کند.

نکته مهم در این مورد این است که قانون اجازه اقامه دعوی در محل اقامت متقاضی را داده است و نه محل صدور شناسنامه. اعتراض به رای که در این دادگاه صادر می‌شود، در دادگاه تجدیدنظر بررسی می‌شود. در هر دو حالت گفته شده در بالا، فرد می‌تواند تقاضای افزایش سن و هم تقاضای کاهش سن را داشته باشد.

 تغییر سن در شناسنامه

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا خسارات بر هم خوردن نامزدی را می‌توان گرفت؟ مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۷ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۱:۴۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۴ فروردین ۱۴۰۱ در ۱:۲۱ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۳ فروردین ۱۴۰۱ در ۳:۳۷ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲ فروردین ۱۴۰۱ در ۵:۳۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …