خانه بروجردی های کاشان ؛ عروس خانه های تاریخی آسیا (+ویدئو)

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
خانه بروجردی های کاشان از نظر محبوبیت جاذبه توریستی به عنوان انتخاب برتر یونسکو در سال 2015 و 2016 اعلام شد.
خانه بروجردی های کاشان

خانه بروجردی های کاشان ؛ عروس خانه‎های تاریخی آسیا و معروف به «خانه چهار فصل» است. کاشان، زیبایی‎های بسیار دارد؛ اما دبیرکل یونسکو خانه تاریخی بروجردی ها را که در بخش جنوب شرقی این شهر قرار گرفته، به عنوان زیباترین خانه تاریخی قاره کهن آسیا معرفی کرده است. ساخت آن حدود ۱۸ سال طول کشیده و بیش از ۱۵۰ هنرمند و بَنّا روی آن کار کرده‌اند تا در نهایت چنین اثری ارزشمند و ماندگار را به جای بگذارند.

خانه بروجردی های کاشان توسط حاج سید حسن نطنزی در بین سال‌های ۱۲۹۲ تا ۱۳۱۰ قمری و در دوره قاجاریه ساخته شده است.

خانه بروجردی های کاشان

عشق ؛ دلیل اصلی ساخته شدن خانه بروجردی های کاشان!

در دوران قاجار، تاجر فرشی به نام حاج سید حسن نطنزی، که به دلیل رفت و آمد زیاد به بروجرد، به حاج حسن بروجردی معروف شده بود؛ برای پسرش _مهدی_ به خواستگاری دختری می‌رود که در خانه طباطبایی کاشان ساکن بوده‌اند.

خانواده دختر شرط می‌گذارند که باید خانه‌ای درخور نام آن‌ها برای قبول این ازدواج بسازد. برای همین حاج حسن بروجردی از معمار بزرگ آن دوران؛ استاد علی مریم کاشانی، درخواست طراحی و ساخت چنین بنایی را می‌کند. در نهایت، حاج سید مهدی بروجردی با کمک پدرش حاج سید حسن خانه را برای ازدواجش آماده می‌کند.

معماری خانه بروجردی های کاشان

معماری این خانه با شکوه به دست توانای استاد علی مریم کاشانی از طراحان و نوابغ معروف معماری ساختمان بوده است. نقاشی های ارزنده و گچ بری های این خانه، زیر نظر صنیع الملک، نقاش بزرگ ایران و عموی کمال الملک اجرا شده است.

این ملک اشرافی و مجلل از نظر خصوصیات محلّی و عناصر معماری و تزئینات داخلی از اهمیّت بسیاری در کاشان برخوردار است. این بنا در اواخر دوره پهلوی به علت بی توجهّیِ ساکنان آن رو به فرسودگی رفت، اما پس از ثبت با شماره ۱۰۸۳ در فهرست آثار تاریخی، بازسازی شده است.

خانه بروجردی های کاشان

این خانه تماشایی، نزدیک به ۱۷۰۰ مترمربع مساحت دارد و شامل دو قسمت بیرونی و اندرونی، دو ورودی اصلی و فرعی، هشتی، راهرو، حیاط، تابستان نشین، زمستان نشین، آشپزخانه، حیاط‌های سرپوشیده در اطراف و یک زیرزمین بزرگ است.

خانه تاریخی بروجردی های کاشان از نظر محبوبیت جاذبه توریستی، به عنوان انتخاب برتر یونسکو در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ اعلام شد.

مصالح استفاده شده در خانه بروجردی ها:

در تزئینات آن از آجر، کاشی، سیم گل، گچ و رنگ استفاده شده است. پوشش دیوارهای بیرونی آن کاهگل و سیم گل؛ رنگ روغن، پوشش تالار اصلی؛ آجر در کف فرش حیاط، اتاق ها ، راهروها و گچ، پوشش داخلی بعضی از اتاق‎های خانه بروجردی های کاشان است.

برای خوانش مطالب بیشتر در مورد معماری و دکوراسیون و معماری های خاص از  مجله دلتا دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…