روستایی که مردمانش زیر زمین زندگی می‌کردند

۹
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مردمان روستای ده عروس استان یزد خانه‌های خود را در زیر زمین می‌ساختند.
روستای ده عروس یزد

روستای ده عروس در فاصله ۱۲ کیلومتری مرکز شهرستان بهاباد، واقع در استان یزد کشف شد. برای آشنایی بیشتر با روستای ده عروس یزد مطلب ما را در مجله دلتا دنبال کنید.

تاریخچه روستای ده عروس یزد

کارشناسان قدمت این روستا را متعلق ۱۳۰۰ سال پیش و قبل از کشف خشت و گل و زمان غارنشینی می‌دانند. این روستا مشتمل بر ۶۰ خانه زیرزمینی است که تاکنون ۲۰ خانه آن شناسایی شده و از این تعداد ۱۱ خانه در قالب اقامتگاه بوم‌گردی برای بازدید و اقامت گردشگران آماده‌سازی شده است.
به گفته‌ اهالی منطقه، این خانه‌های تاریخی سالیان سال در زیر خاک‌های کویر محو شده بود و به تازگی به دست مزرعه‌داری با ذوق، کشف و رونمایی شده است.
اقامتگاه های کویری یزد

ساختار این بنای باستانی

داخل این خانه‌های زیرزمینی دالان‌های پیچ در پیچ با سقفی کوتاه ایجاد شده است. به طوری که هنگام عبور از آن‌ها گویی وارد تونل زمان شده و به هزاران سال پیش و با همان سبک زندگی بر می‌گردیم. تجربه‌ای که لمس آن بسیار شگفت‌انگیز و توصیف‌ناپذیر است. اگر به این دست مطالب علاقه‌مندید مطلب اکوکمپ متین آباد، تجربه متفاوت کویر در نزدیکی تهران را هم مطالعه کنید.

چرا ساکنان این روستا خانه‌های خود را در زیر زمین می‌ساختند؟

به نظر می‌رسد این خانه‌ها در گذشته‌های دور بیشتر به عنوان یک سیستم دفاعی برای مقابله با راهزنان بوده است. به طوری که درهای آن‌ها به این صورت بوده که نه صدایی به داخل می‌آمده و نه صدا از داخل آن‌ها به بیرون انتقال پیدا می‌کرده است.
البته این دهکده کوچک که از معدود آثار تاریخی بهاباد است، دارای زمین‌های کشاورزی، استخر پرورش ماهی و چندین درخت گز و نیز یک قنات است که آبی لب‌شور دارد.
اقامتگاه های کویری یزد

چگونه از این اثر باستانی دیدن کنیم؟

این اثر باستانی در شهرستان بهاباد قرار دارد. شما با سفر به یزد می‌توانید در مجتمع تفریحی بهاباد اقامت کنید و به دیدن این شهر بروید.
چهار باب از خانه‌های اقامتگاه ده عروس بهاباد دارای اتاق خواب با ظرفیت هر کدام ۹ نفر هستند. ولی شش خانه دیگر بدون اتاق و دارای ظرفیت ۵ تا ۸ نفر هستند. در کل این مجموعه ۵۰ نفر ظرفیت دارد. همگی این خانه ها بدون تخت و به صورت کف خواب هستند و روشنایی آن‌ها از چراغ‌های سنتی و بسیار کم است.
شش سرویس بهداشتی و حمام اقامتگاه بوم‌گردی ده عروس بهاباد، به صورت عمومی و جدا از خانه‌ها قرار دارد. رستوران سنتی با سه وعده غذایی، بوفه گرم و سرد، صبحانه محلی، پارکینگ، نمازخانه، گروه موسیقی محلی با خواننده، کافی شاپ، سیستم گرمایشی چراغ نفتی و غیره برخی از امکانات رفاهی اقامتگاه ده‌عروس بهاباد است.
بوم گردی یزد
پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب گردشگری سری هم به مطلب کاخ افسانه هزار و یک شب در اسپانیا بزنید.

۹ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۲:۰۸ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ در ۹:۱۳ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ در ۲:۰۸ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۷ فروردین ۱۴۰۱ در ۶:۴۳ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۷ فروردین ۱۴۰۱ در ۱:۰۴ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۴ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۱:۰۱ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۳ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۰:۲۹ ب٫ظ

    عالی بود👍👍

    پاسخ

  8. ناشناس

    ۳ فروردین ۱۴۰۱ در ۲:۵۸ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۳ فروردین ۱۴۰۱ در ۲:۳۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…