فرزند پسر تا چند سالگی حق دریافت نفقه دارد؟

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از مهم‌ترین تکالیفی که در قانون به لحاظ مالی میان اعضای خانواده برقرار شده است لزوم پرداخت نفقه، هزینه یا خرجی است که اصولا بر عهده مرد است.
نفقه فرزند پسر

نفقه زن و نفقه فرزندان از برخی جهات با یکدیگر تفاوت دارند. به عنوان نمونه، زن در هر شرایطی که باشد اعم از شاغل یا غیر شاغل، پولدار یا بی‌پول می‌تواند نفقه دریافت کند. اما نفقه فرزند پسر یا دختر منوط به نیاز مالی آن‌هاست. همچنین زن می‌تواند در صورت عدم پرداخت نفقه در گذشته، اقدام قانونی لازم را انجام دهد ولی نفقه فرزندان صرفا ناظر بر آینده (زمان حال) است. در این مطلب از مجله دلتا همراه ما باشید تا موضوع نفقه فرزند پسر را مورد بررسی قرار دهیم.

نفقه فرزند پسر شامل چیست؟

در ماده ۱۲۰۴ قانون مدنی به این سوال پاسخ داده شده است. از این ماده می‌توان برداشت کرد که نفقه فرزند شامل مسکن، البسه، غذا و اسباب و اثاثیه منزل است که عرفا مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین نفقه‌ای که برای پسر تعیین شده است، شامل موارد ذکر شده در قانون است.

هر چند اگر به لحاظ عرفی بخواهیم بگوییم نفقه پسرها شامل چیست، باید هزینه‌های مربوط به بهداشت و سلامت را نیز جزو نفقه محسوب کرد. همچنین امروزه هزینه‌های مربوط به تحصیل نیز جزو نفقه و هزینه‌های ضروری برای زندگی محسوب می‌شوند.

نفقه فرزند پسر بر عهده چه کسی است؟

نفقه پسر در درجه اول بر عهده پدر وی است. در این خصوص فرقی هم میان فرزندان ناشی از ازدواج دائم با فرزندانی که ناشی از ازدواج موقت یا صیغه هستند، وجود ندارد. حتی طبق قانون پرداخت نفقه فرزندان نامشروع نیز به عهده پدر است.

اما درصورتی‌که پدر فوت کرده باشد یا درصورتی‌که وی فقیر بوده و نتواند نفقه پسر خود را بدهد، پرداخت نفقه به عهده اجداد پدری و هر چه بالاتر رود قرار می گیرد. یعنی پدربزرگ پدری، پدر پدر بزرگ و غیره.

اگر اجداد پدری هم زنده نباشند یا نتوانند هزینه‌های نوه پسری خود را بپردازند، این مرتبه مادر مکلف به تامین نفقه پسر خود شده است. اگر هم مادر زنده نباشد یا قادر به تامین نفقه فرزند پسر نباشد در مرتبه آخر جد مادری (پدربزرگ مادری) جده مادری (مادر بزرگ مادر) و جده پدری (مادربزرگ پدری) هر سه با هم باید نفقه نوه خود را بدهند.

نفقه فرزند

نفقه فرزند پسر تا چند سالگی است؟

به‌طور کلی، تا زمانی‌که پسر در حال تحصیل در مدرسه است یعنی تا رسیدن به سن هجده سالگی که به سن رشد می‌رسد، پرداخت نفقه به عهده پدر یا جد پدری است. پس از رسیدن به این سن در برخی از شهرها پسر قادر است که کار مناسبی پیدا کرده و با اشتغال به کار، معیشت خود را تامین کند. در چنین شرایطی دیگر پرداخت نفقه به فرزند پسر منتفی است.

اما اگر فرزند پسر پس از رسیدن به این سن نتواند به کار مناسبی مشغول شده و معاش خود را تامین کند، دادگاه صالح برای پرداخت نفقه فرزند می‌تواند حکم به پرداخت نفقه توسط پدر بدهد.

دریافت نفقه فرزندان

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب در چه حالتی برادرزاده از عموی خودش ارث می‌برد؟  مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۹ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۲:۲۹ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۳ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۲:۲۵ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۲:۴۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …