۷ چیزی که پاهایتان به شما می‌گویند!

۱۳
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
به اخطارهایی که پاهایتان در مورد سلامتی به شما می‌گویند توجه کنید.
بیماری‌ های مرتبط با پا

تا زمانی‌که به‌نظر می‌رسد همه‌چیز به‌درستی کار می‌کند، ممکن است توجه زیادی به پاهای خود نداشته باشیم. پاها اغلب با جوراب و کفش پوشیده می‌شوند و چیزی که از دید خارج باشد، از ذهن خارج می‌شود. در زیر برخی از علائم رایج بیماری‌ های مرتبط با پا و همچنین نشانه‌هایی که ممکن است برای سلامتی خطرآفرین باشد ذکرشده است. با مجله دلتا همراه باشید.

بیماری‌ های مرتبط با پا چیست

خارش پا

از بیماری‌ های مرتبط با پا خارش پا است. رایج‌ترین مقصر خارش و پوسته‌پوسته شدن در پاها عفونت‌های قارچی است. این عفونت‌ها در محیط‌های مرطوب رشد می‌کنند، معمولا در بین انگشتان پا شروع می‌شود و اغلب در افرادی که کفش‌های تنگ بسیار می‌پوشند و عرق می‌کنند به وجود می‌آید.

علائم بیماری‌ های مرتبط با پا

تغییر رنگ پوست

جوش پوستی یا عفونت‌های قارچی مانند بیماری «پای ورزشکاران» معمولا باعث می‌شود پوست مایل به قرمز و پوسته‌پوسته شود، اما در بسیاری از شرایط دیگر ممکن است به تغییر رنگ پا منجر شود. یک بیماری که به‌عنوان پدیده نشانگان رینود شناخته‌شده، توسط دنباله‌ای از تغییر رنگ در پوست در واکنش به سرما یا استرس به وجود می‌آید.

تغییر رنگ پوست پا

چماقی شدن انگشتان پا

چماقی شدن شامل تغییر در مناطق اطراف پا و در انگشت یا ناخن انگشت است. علائم معمول چماقی شدن ناخن عبارت‌اند از نرم شدن بستر ناخن، برآمدن نوک پا و خم شدن ناخن‌ها به شکل یک زاویه تیز است. اکثریت قابل‌توجهی از موارد بنیادی چماقی شدن از بیماری‌های قلب و ریه است که سطح اکسیژن در خون را کاهش می‌دهد.

چماقی شدن انگشت

پاهای ورم‌کرده

اغلب علت تورم چیزی ساده مانند ایستادن برای مدت زمان طولانی، پوشیدن کفش‌های تنگ، بودن در یک پرواز طولانی و یا یک مصدومیت جزئی مانند رگ به رگ شدن مچ پا است. بااین‌حال، اگر تورم بیش از چند روز طول بکشد، می‌تواند نشانه‌ای از نارسایی احتقانی قلب، بیماری کلیه و یا حتی به‌عنوان یک عارضه جانبی از داروها برای دیابت و فشارخون بالا باشد. تورم ممکن است از التهاب ناشی از آرتریت روماتوئید یا آرتروز باشد. اگر تورم همراه علائمی مانند درد قفسه سینه، اشکال در تنفس یا سرگیجه باشد اقدامات پزشکی ضروری است.

علل ورم پا چیست

سوزش پا

احساس سوزش پا می‌تواند از خفیف (بی‌حسی و سوزن سوزن شدن) تا شدید (درد شدید که حتی می‌تواند خواب را مختل کند) متفاوت باشد. چیز ساده‌ای مانند خستگی پاها یا یک عفونت رایج مثل پای ورزشکار می‌تواند نشانه‌ای کوتاه‌مدت مانند سوزش یا سوزن سوزن شدن را داشته باشد. در موارد شدید، سوزش در پاها می‌تواند نشانه‌ای از آسیب‌های عصبی ناشی از دیابت یا بیماری‌های گردش خون موسوم به بیماری شریانی محیطی (PAD) باشد.

سوزش پا از بیماری‌ های مرتبط با پا

درد در انگشت شست پا

اگر درد در اطراف نوک و گوشه ناخن متمرکز شده باشد، می‌تواند نشانه رشد ناخن اضافه در انگشت پای شما باشد. حملات درد شدید در مفصل انگشت شست پا می‌تواند یک فرم پیچیده‌ای از آرتریت به‌عنوان نقرس را نشان دهد.

نقرس علل بیماری‌ های مرتبط با پا

ناخن‌های زرد و سفید رنگ

عفونت قارچی ناخن اغلب به‌عنوان یک نقطه زرد در زیر نوک ناخن آغاز می‌شود. متاسفانه قارچ‌ها تمایل به رشد در محیط‌های تاریک، گرم و مرطوب دارند و قسمت زیرین ناخن انگشت پا بهترین مکان برای رشد آن‌ها است.

تغییر رنگ سفید ناخن‌ها لزوما یک مشکل سلامتی نیست. این تغییر رنگ شامل لکه‌های معمول سفید در اطراف ناخن است که همانند ناخن شروع به رشد می‌کند. برخی از عفونت‌های قارچی اول خود را به‌عنوان علامت سفید روی نوک ناخن را نشان می‌دهند.

ناخن زرد رنگ

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می‌کنیم مطلب استفاده از این مواد در خانه تکانی خطر مرگ دارد را بخوانید.

۱۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۱:۰۹ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۱:۲۶ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۸ فروردین ۱۴۰۱ در ۶:۳۵ ب٫ظ

    ممنون از اطلاعات خوب شما .

    پاسخ

    • فاطمه یزدیان

      ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ در ۹:۵۶ ق٫ظ

      ممنونم از همراهی شما

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۸ فروردین ۱۴۰۱ در ۶:۲۹ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۶ فروردین ۱۴۰۱ در ۸:۱۷ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ در ۰:۴۳ ق٫ظ

    خیلی مفید و بدرد خور بود

    پاسخ

    • فاطمه یزدیان

      ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ در ۹:۰۰ ق٫ظ

      ممنونم از شما

      پاسخ

  7. ناشناس

    ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ در ۹:۱۳ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ در ۴:۱۱ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ در ۷:۲۷ ق٫ظ

  10. ناشناس

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۱:۲۳ ق٫ظ

  11. ناشناس

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۲:۳۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…